Flytning af jord skal i mange tilfælde anmeldes til kommunen
Flytning af jord fra et sted til et andet skal i en mange tilfælde anmeldes til Lolland Kommunes Teknik- og Miljømyndighed.
Anmeldelse af jordflytninger skal bl.a. sikre, at forurenet jord ikke spredes til uforurenede arealer, til følsomme naturområder, områder med værdifuldt grundvand eller til ejendomme, der bruges til bolig, børneinstitutioner eller andre følsomme formål.
I Lolland Kommune kan jordflytninger anmeldes på jordweb.dk.
Følgende typer jordflytninger skal anmeldes:
Anmeldelse af jordflytning skal ske inden jordflytningen finder sted.
Hvis du vil flytte anmeldepligtig jord, skal du sikre dig, at anmeldelsen er sket inden jorden flyttes. Det betyder, at henholdsvis grundejer, bruger, bygherre, entreprenør og vognmand, som transporterer jorden, er ansvarlig for, at der er foretaget en anmeldelse.
Lolland Kommune opkræver gebyrer hos virksomheder, der anmelder flytning af jord, som er erhvervsaffald. Gebyret opkræves iht. affaldsaktørbekendtgørelsen §18 stk. 5.
Gebyret dækker kommunens omkostninger til administration og sagsbehandling af anmeldepligtig håndtering af jord, som er erhvervsaffald. Gebyret differentieres, så det afspejler tidsforbruget for sagsbehandling af den enkelte anmeldelse.
Lolland Kommunes byråd har godkendt følgende takster for jordflytning for erhverv gældende for 2022:
Beløbene er uden moms.
Jord betragtes som erhvervsaffald, hvis mindst ét af følgende punkter gør sig gældende:
Gebyret beregnes efter tidsforbruget brugt på den enkelte sag (pr. påbegyndt kvarter). Størrelsen af gebyret afspejler derfor hvor lang tid kommunen har brugt på at behandle den enkelte jordflytning. For særligt komplekse eller tidskrævende sager, vil gebyret derfor være højere. Gebyret omfatter følgende opgaver relateret til jordflytningen:
Der opkræves ikke gebyr for generel vejledning om jordflytning eller besvarelse af generelle spørgsmål om gebyret.
Gebyret opkræves i begyndelsen af hver måned.
Forfaldsdato og sidste rettidige betalingsdag er 30 dage fra modtagelse af fakturaen.
En afgørelse truffet med hjemmel i affaldsaktørbekendtgørelsen kan ifølge bekendtgørelsens §56 ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Klage over kommunens praksis og administration af bekendtgørelsens §18 stk. 5 kan indbringes for Ankestyrelsen.