Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Ældre Ældre- og plejeboliger Plejebolig

Plejebolig

Lolland Kommune råder over en række plejeboliger til borgere med et betydeligt behov for pleje og omsorg.

Plejeboliger er almene boliger, hvor der er tilknyttet omsorgs- og servicefunktioner og plejepersonale. For at få tildelt en plejebolig skal du have et fysisk og/eller psykisk plejebehov, som gør, at du ikke kan klare dig i din selvstændige bolig. Det vil sige, at du i betydelig grad har brug for pleje, omsorg, tryghed og struktur gennem døgnets vågne timer, som minimum dag og aften.

Sådan søger du om plejebolig

Ønsker du at ansøge om en plejebolig, opfordres du til at udfylde det digitale ansøgningsskema og underskrive ansøgningen ved hjælp af dit MitID. Du skal som udgangspunkt selv søge. 

Værge eller fremtidsfuldmægtig

Hvis du er værge efter §5 i værgemålsloven, fremtidsfuldmægtig eller der findes en aktiveret fremtidsfuldmagt, skal du logge ind med dit eget MitID.

Hvis du er fritaget for digital selvbetjening, kan du henvende dig til Visitation - Ældre & Sundhed og bede om at få tilsendt et ansøgningsskema, som du skal sende retur til Lolland Kommune, Visitation - Ældre & Sundhed, Søndre Boulevard 84, 4930 Maribo.

Når du har udfyldt og afsendt ansøgningen, kontakter Visitation - Ældre & Sundhed dig for at lave en aftale med dig om et visitationsbesøg.

Tildeling af plejebolig

Hvis din ansøgning bliver godkendt, og hvis der er ledige boliger i det prioriterede område, vil du blive tilbudt en plejebolig med overtagelse indenfor 7 til 10 hverdage.

Har du søgt plejebolig i hele Lolland Kommune tilbydes du en plejebolig inden for to måneder. Har du derimod søgt en bestemt plejecenter, hvor der er venteliste, må du blive i din nuværende bolig, indtil der bliver plads i det prioriterede område.

Til borgere der har ophold i midlertidig bolig eller akutplads

Hvis du opholder dig i midlertidig bolig eller akutplads ved godkendelse af ansøgning til plejebolig, er det ikke muligt at forblive i den midlertidige bolig eller akutplads, indtil der er en ledig bolig i det ønskede område. 
Første ledige bolig vil blive tilbudt og ellers vil du blive hjemsendt til egen bolig i ventetiden.

Kriterier for optagelse i plejebolig

1. Fysisk og/eller psykisk pleje/omsorgsbehov

Ansøger skal have et fysisk og/eller psykisk pleje/omsorgsbehov som, efter den konkrete og individuelle vurdering, gør det uhensigtsmæssigt at ansøgeren bliver boende i nuværende bolig og skal, som minimum have et betydeligt behov for personlig og/eller praktisk hjælp i dag- og aftentimerne.

Det vil sige målgruppen er borgere, som ikke kan klare sig i en selvstændig bolig og i betydelig grad har behov for pleje, omsorg, tryghed og struktur gennem døgnets vågne timer, som minimum dag- og aften, grundet:

  • Borgeren har betydelige fysiske plejebehov
  • Borgeren er præget af betydelig mental funktionsnedsættelse (angst, nervøsitet, hukommelsesproblemer osv.)
  • Borgeren i kombination har betydeligt fysisk og betydeligt psykisk funktionsnedsættelse

Ved tildeling af en plejebolig skal en af de ovenstående grunde være opfyldt, og der visiteres ikke til mere indgribende foranstaltning end nødvendigt.

2. Uhensigtsmæssig indretning af nuværende bolig

Som enkeltstående årsag til ansøgning, berettiger uhensigtsmæssig indretning af nuværende bolig ikke til plejebolig.

Plejeboliger er almene ældreboliger, hvor der er tilknyttet omsorgs- og servicefunktioner med tilhørende personale, svarende til den pågældende beboergruppes behov (jf. Lov om almene boliger § 5.13 stk.2).

 Lolland Kommune er der plejeboliger i følgende byer:

Nakskov:

  • Plejecentret Skovcentret (Hvedevænget og Havrevænget)
  • Plejecentret Skolebakken

Harpelunde:

  • Sandby Ældrecenter

Horslunde:

  • Plejecentret Bøgelunden

Dannemare:

  • Plejecentret Rønnebærparken

Søllested:

  • Plejecentret Lykkeseje

Stokkemarke:

  • Plejecentret Stokkemarke

Maribo:

  • Margretecentret

Holeby:

  • Plejecentret Bøgevænget

Rødby:

  • Plejecentret Blomsterparken/Kirsebærhaven

Du skal som ansøger have et fysisk og/eller psykisk pleje-/omsorgsbehov som, efter den konkrete og individuelle vurdering, gør det uhensigtsmæssigt at du bliver boende i nuværende bolig, og du skal som minimum have et betydeligt behov for personlig og/eller praktisk hjælp i dag- og aftentimerne.

Det vil sige, at målgruppen er dig, som ikke kan klare dig i din selvstændige bolig og i betydelig grad har behov for pleje, omsorg, tryghed og struktur gennem døgnets vågne timer, som minimum dag og aften, grundet:

  • Du har betydelige fysiske plejebehov
  • Du er præget af betydelig mental funktionsnedsættelse (angst, nervøsitet, hukommelsesproblemer osv.)
  • Du har i kombination betydelig fysisk og betydelig psykisk funktionsnedsættelse.

Ved tildeling af en plejebolig skal en af de ovenstående grunde være opfyldt, og der visiteres ikke til mere indgribende foranstaltning end nødvendigt.

Som enkeltstående årsag til ansøgning, berettiger uhensigtsmæssig indretning af nuværende bolig ikke til plejebolig.

Det er Visitation - Ældre & Sundhed i Lolland Kommune, der visiterer til plejeboliger.

Se kontaktinformation og telefontider til Visitation - Ældre & Sundhed.

Hvis du søger en plejebolig geografisk bredt i Lolland Kommune, skal Lolland Kommune tilbyde dig en bolig indenfor 2 måneder.

Hvis du søger en bestemt plejeboligbebyggelse i kommunen, og der er venteliste, må du acceptere at blive i din nuværende bolig, indtil der bliver plads i dit prioriterede område.

De samme regler gælder, hvis du søger en plejebolig udenfor Lolland Kommune.

Det er Visitation - Ældre & Sundhed i Lolland Kommune, der visiterer til plejeboliger. Du finder kontaktinformation i bunden af siden.

Ældre & Sundhed, Lolland Kommune, arbejder alle medarbejdere efter en plejefilosofi knyttet tæt til rehabilitering og ud fra konceptet ”Aktiv Hverdag”.

Målet er, at du, og alle borgere i plejeboliger, oplever, at der skabes rum og mulighed for et hverdagsliv, der understøtter dine normer, ønsker og behov, samt at vi bedst muligt styrker din identitetsfølelse.

I en plejebolig støttes du til at opnå størst mulig uafhængighed af andre og til at fastholde størst mulig selv- og medbestemmelse om dit eget hverdagsliv.

Vi forsøger bevidst at fremme og styrke din personlige status med opmærksomheden rettet mod samspillet af faktorer, der fremmer dit velbefindende og de faktorer, der skal undgås, fordi de hæmmer dit velbefindende.

Mange spørgsmål trænger sig på ved en flytning. Sådan er det også, hvis du ønsker at flytte til en plejebolig. At flytte i plejebolig er at betragte som at flytte til en hvilken som helst anden bolig.

Eksempelvis gør du måske overvejelser vedrørende dine møbler. Hvis du skal til en plejebolig, så medbringer du dine egne møbler, tøj, sengetøj og ting til personlig hygiejne.

Du kan også have mange andre praktiske spørgsmål. Nogle svar kan du finde i den pjece du fik tilsendt, da du blev indstillet til boligen - andre svar kan du få hos medarbejdere og teamleder ved de plejeboliger, hvor du skal flytte hen.

Senest ved indflytningen aftaler du og teamlederen for din plejebolig tidspunktet for din indflytningssamtale.

Ved samtalen deltager du, evt. dine pårørende, din tilknyttede kontaktperson, sundhedsmedarbejder fra Personlig & Praktisk hjælp og teamlederen for din plejebolig.

Ved indflytningssamtalen drøfter I dine ønsker og behov - din livshistorie. For at have de bedste forudsætninger for at give dig en indholdsrig og meningsfuld hverdag, er det meget værdifuldt for sundhedsmedarbejderne, at have kendskab til din livshistorie. Der drøftes også gensidige forventninger til blandt andet de visiterede ydelser ved personlig & praktisk hjælp. I vil også drøfte nabofællesskaber og øvrige sociale forhold samt andet af praktisk karakter.

Indenfor 2 uger aflægger din kontaktsygeplejerske dig et besøg. Sygeplejersken vurderer og dokumenterer dit behov for sygepleje og behandling – herunder opfølgning på dine eventuelle lægeordinationer og aftalte lægebesøg/-kontroller.

Har du yderligere spørgsmål til sygepleje i plejebolig, kan du læse mere på siden om sygepleje.

Vi lægger vægt på, at du aktivt inddrages i de daglige gøremål, alt efter dit overskud og din formåen.

Dette gør vi for at sikre dig et aktivt hverdagsliv og for at du forbliver så selvhjulpen som muligt.

Har du behov for visiteret træning kontaktes Visitation - Ældre & Sundhed for anmodning herom.

På vores plejecentre er der en medarbejder, der er frivillighedsmedarbejder, som nye frivillige kan kontakte og som koordinerer aktiviteter sammen med frivillige på det enkelte plejecenter.

På mange plejecentre vil der være en kalender over månedens aktiviteter. Nogle af dem kommer her på hjemmesiden ellers kan du også spørge din kontaktperson.

Ud over de planlagte aktiviteter foregår der også spontane aktiviteter i hverdagen.

Besøg evt siden med aktiviteter på plejecentre

For at sikre dig og for at kunne planlægge plejen, er det vigtigt, at sundhedsmedarbejdere i plejeboligenheden informeres, når og hvis du tager i byen, på besøg eller på ferie. 

Du tilbydes en gang hver måned vejning og ernæringsscreening med efterfølgende kostvejledning ved sygeplejersken.

Det er dit / dine pårørendes ansvar, at der foretages de nødvendige flyttemeddelelser.

Flytteanmeldelse fremsendes af borgerservice i forbindelse med aftale om indflytning i plejebolig.

Flytteanmeldelsen udfyldes og returneres til Lolland Kommune, Folkeregistret, Jernbanegade 7, 4930 Maribo.

Du / dine pårørende skal ændre abonnementer på aviser, blade mv.

Din telefon kan flyttes med i plejebolig, og flytning aftales med og anmeldes til dit telefonselskab.

Der er ikke fælles telefon eller mulighed for at benytte Ældre & Sundheds telefon i plejeboligområdet.

Du kan bibeholde dine aftaler med din egen fodterapeut.

Vi anbefaler, at du bruger en mobil leverandør af fodpleje. Du eller dine pårørende bestiller og afregner selv for behandlingen ved fodpleje.

Du kan indtage dine måltider i din egen lejlighed eller sammen med naboer i spisestue / fællesområder.

Fælleskøkkenet forestår produktion og levering af mad til plejeboligenheder.

Når du bor i en plejebolig modtager du en fuldpakke. Denne indeholder: morgenmad, frokost, mellemmåltider og aftensmad.

Har du særlige ernæringsmæssige behov tilpasses dette løbende i samarbejde med plejepersonalet.

Det tilrådes, at du eller dine pårørende tager kontakt til dit forsikringsselskab for at få tilpasset dine forsikringer din nye situation ved indflytning i plejebolig – fx skal indboforsikring og ansvarsforsikring ofte tilpasses.

Ved indflytning i plejebolig kan du bibeholde dine aftaler med din egen / tidligere frisør. Du har også mulighed for at aftale tid ved en mobilfrisør. Du og dine pårørende bestiller og afregner selv frisøren.

Der er oprettet fælleskasser i hver enkelt plejeboligenhed.

Formålet er at kunne afholde fællesudgifter til borgernes daglige fornødenheder - fx rengøringsmidler og papirhåndklæder, samt udgifter til fælles forbrug, som ikke indgår i din betaling for kost og husleje. Det kan eksempelvis også være til lys, blomster, pynt, fælles aviser og udflugter.

Du betaler månedligt den godkendte takst til fælleskassen. Dette sker via et træk i din pension, som administreres af Udbetaling Danmark på baggrund af en underskrevet fuldmagt. 

Du har ikke mulighed for at medbringe dyr til din plejebolig.

Ved indflytning i plejebolig sørger du eller dine pårørende selv for flytning af alle personlige hjælpemidler, samt alle hjælpemidler til brug i forbindelse med din personlige eller praktiske hjælp som f.eks. plejeseng eller lift.

Bevilling af plejeseng foregår via Visitation - Ældre & Sundhed og ud fra dit individuelle behov.

En plejeseng er ikke standard i lejligheden. Har du plejeseng i nuværende bolig, skal du selv sørge for at medtage den. 

Sengevogn til flytning af din plejeseng kan lånes på Lolland Kommunes hjælpemiddeldepot. Sengevognen skal hentes på hjælpemiddeldepotet ligesom den skal returneres efter endt brug.

Ønsker du at låne en sengevogn kan visitator kontaktes - se kontaktinformation i bunden af denne side.

Bevilliget teleslynge flyttes af montør hurtigst muligt. For flytning kontakt Vistiation - Ældre & Sundhed - se kontaktinformation i bunden af denne side.

Når du flytter i plejebolig skal det aftales, hvem der forestår dine indkøb. 

Din plejebolig indrettes med dine egne møbler og interiør under hensyntagen til, at boligen samtidig er sundhedsmedarbejdernes arbejdsplads. Teamleder og kontaktperson udfører en arbejdspladsvurdering (APV) i din plejebolig, således at medarbejderne kan benytte dine hjælpemidler korrekt.

Når du og dine pårørende indretter din lejlighed, er det også vigtigt, at indretningen sikrer, at du kan færdes i lejligheden.

Når du flytter i plejebolig får du en fast kontaktperson tilknyttet indenfor fx personlig og praktisk hjælp.

Bestilling af kørsel til læge og speciallæge sker i samarbejde med dine pårørende og/eller sundhedsmedarbejder. Ved behov og ønske om følgeskab til læge, speciallæge, ambulant sygehusbehandling m.v. aftales dette med dine pårørende eller andet netværk.

Du bibeholder så vidt muligt (afhængig af afstand) din egen læge. Du har mulighed for at skifte læge i forbindelse med flytning.

Du kan fortsat selv kontakte din læge - evt. sammen med pårørende eller sundhedsmedarbejder.

Indlevering af prøver (urin, afføring m.v.) til læge, er fortsat dit ansvar – evt. via pårørende/netværk eller taxa.

Ved indflytning aftales det, hvem du ønsker, der varetager dine helbredsmæssige interesser.

Nøglen til din bolig skal udleveres til placering i nøgleboks, hvis sundhedsmedarbejdere skal have adgang til din bolig. Du får udleveret en kvittering ved aflevering af nøgle.

I plejeboligenheden låses yderdøre i aften- og nattetimer.

Der kan gives adgang via porttelefon. Enkelte steder udleveres der nøgler.

Din medicin opbevares i din egen bolig. Det kan blive aktuelt og nødvendigt, at du anskaffer en boks med lås til opbevaring af medicin.

Det aftales ved indflytningen, hvordan din bestilte medicin bringes til din plejebolig, samt hvordan betaling for medicinen skal foregå (fx via PBS). Medicin kan afhentes på apotek af dine pårørende / dit netværk, leveres med bud eller sendes pr. post.

Alle plejeboliger har selvstændig adresse og egen postkasse. Når du flytter i plejebolig aftales det med dig og dine pårørende, hvem der sikrer, at din postkasse tømmes, og at din post bliver læst.

Ved indflytning i plejebolig aftales det med sundhedsmedarbejderne, hvem de skal henvende sig til som din primære kontaktperson blandt dine pårørende.

Vi ser gerne, at dine pårørende / dit netværk deltager aktivt i din dagligdags gøremål og aktiviteter.

Du afholder selv din udgift til licens for brug af egen radio/ fjernsyn.

Der forefindes fjernsyn i de fleste fælles opholdslokaler i plejeboligenheden.

Plejeboligområdets vicevært vil – fx ved indflytningen - kunne orientere og vejlede dig og dine pårørende i mulighederne for tilslutning til antenne/fællesantenne.

For at vi kan overholde din retsstilling i plejeboligen indhenter sundhedsmedarbejderne dit samtykke til videregivelse af helbredsoplysninger m.v. – det er oftest et mundtligt samtykke.

Når du flytter i plejebolig kan du fortsat uændret besøge din egen tandlæge.

Hvis du er psykisk og/eller fysisk ude af stand til at benytte egen tandlæge, kan du ansøge om omsorgstandpleje ved Visitation - Ældre & Sundhed.

Læs mere om omsorgstandpleje

Tandbehandling kan arrangeres til at foregå i din egen plejebolig.

Plejeboligerne har mulighed for tøjvaskeordning, hvor tøjet bliver hentet og leveret i din bolig på plejecentret af privat leverandør.

Margretecentret har egen vaskeordning.

Du kan se priser for tøjvask på siden Takster indenfor ældreområdet.

Der er til hvert plejeboligområde tilknyttet en vicevært, som du kan kontakte i dagtimerne på hverdage ved tekniske eller praktiske problemstillinger.

Du bibeholder din egen private økonomi ved indflytning i plejebolig. Ansvaret og varetagelsen heraf ligger hos dig, evt. sammen med dine pårørende.

Ved indflytning aftaler du med dine pårørende og din kontaktperson, hvordan du ønsker at administrere din daglige personlige økonomi.

Sundhedspersonalet kan ikke varetage din daglige økonomi.

Udgifter/regninger (også medicinregninger) skal betales via PBS.

Det anbefales, at du kun har en lille kontantbeholdning. Betaling af evt. udgifter i forbindelse med forplejning og fælleskasser foretages af Udbetaling Danmark via pensionstræk efter underskreven fuldmagt.

I forhold til din forplejning i plejeboligen, er der et lovbestemt prisloft på din egenbetaling.

Det anbefales, at du anskaffer en pengekasse. Nogle steder forefindes der en værdiboks.

Vil du vide mere?

Kontakt

Visitation - Ældre & Sundhed

Søndre Boulevard 84
4930 Maribo
aeldresektorenofficiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Telefontid

Når du ringer

Visitationen for hjemmepleje:  54 67 62 20 tast 1

Visitationen for hjælpemidler: 54 67 62 20 tast 2


Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links