Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Ældre Hjælp i hverdagen Tilbud til voksne med betydelig hørenedsættelse

Tilbud til voksne med betydelig hørenedsættelse

Har du betydelig nedsat hørelse, Tinnitus, Hyperacusis, Morbus Meniere eller Cochlear implant, kan du eller dine nærmeste pårørende få råd og vejledning.

Hvis du mangler batterier og slanger til dit høreapparat

Batterier og slanger bestilles via Oticon. Bestillingen kan ske på telefon 53 53 00 60  (åbent alle hverdage mellem kl. 8.00 og 16.00) eller via Oticons hjemmeside.

Her finder du batteribestilling på Oticons hjemmeside (oticon.dk)

Høretekniske hjælpemidler

Oplever du at:

  • du ikke kan forstå, hvad der bliver sagt i TV
  • du undgår at telefonere, da du ikke kan høre personen i den anden ende
  • du ikke kan følge med i samtaler ved familiesammenkomster, til fritidsaktiviteter mm.

Så kan det være, at høretekniske hjælpemidler kan være et godt supplement til dine høreapparater.

Her finder du mere hjælp

Der findes teleslynger på følgende lokaliteter i kommunen:

  • Sognets Hus, Kirkestræde 6, Maribo.
  • Nørregadeteateret (forreste rækker), Banegårdspladsen, Maribo.
  • Kirsebærhaven, Kirsebærhaven 71, Rødby.
  • Mødestedet, Blomsterparken 70, Rødby.
  • Præstegården, Stenvadsvej 4, Dannemare.
  • Søllested Bio og kulturhus, Højbygade 62, Søllested.
  • Teatersalen, Søvej 6, Nakskov.
  • Skovcenteret, Storstuen, Helgenæsvej 1, Nakskov.
  • Sankt Franciscus Kirke, den katolske, Bredgade 47, Nakskov.
  • Møllecenteret, Mølle allé 5, Nakskov.
  • Enkelte lokaler i frivilligcentret i Nakskov.
  • Mobil teleslynge ved bibliotek og Borgerservice i Maribo og Nakskov.
  • De danske folkekirker.
  • Jehovas Vidners Rigssale.

Derudover kan man låne en transportabel teleslynge af Høreforeningen. Det kan du gøre ved at kontakte Bent Hansen, Ågabsvej 7, 4930 Maribo, på telefon 30 26 51 77, eller på mail: benthansen.maribo@yahoo.com. Henvendelse foretrækkes på SMS eller mail.

Du skal kontakte hørekonsulenten i Center for Hjerneskaderehabilitering Guldborgsund ved spørgsmål eller behov for høretekniske hjælpemidler.
Hørekonsulenten kan kontaktes på hverdage mellem kl. 8.00 og 9.00 på telefon 54 73 22 35.

Hørekonsulenten tilbyder gratis rådgivning og vejledning af personer med høretab og deres pårørende bl.a. vedrørende:

  • Brug og vedligeholdelse af høreapparat
  • Høretaktik
  • Afprøvning af/udredning ang. høretekniske hjælpemidler 
  • Tinnitus, Hyperacusis (lydfølsomhed) og Méniére
  • Cochlear Implant
  • Skelnetab
  • Tegnstøttet kommunikation
  • Hørevanskeligheder i forbindelse med erhverv / uddannelse

For mennesker med hørevanskeligheder er målet at få bedre kendskab til egen høresituation. Dine vanskeligheder og muligheder afdækkes og afgør om der er behov for høretekniske hjælpemidler og/eller yderligere foranstaltninger. 

Forudsætningen er, at bevillingskriterierne i Servicelovens §112 eller §113 opfyldes. Udredningen kræver borgers audiogram samt en analyse af borgers funktionsniveau, behov og formåen med og uden hjælpemidlet.

Hørekonsulenterne holder til på flere adresser

  • Møllebakken 9 i Nykøbing F
  • Ejegodvej 65, 1. sal i Nykøbing F
  • Søndre Blvd. 82A (Frivilligcenter) i Maribo
  • Hoskiærsvej 17, 1. sal (Frivilligcenter) i Nakskov


I dag har mange høreapparater indbygget bluetooth og mulighed for enten at have forbindelse direkte med din telefon eller ved hjælp af et lille forbindelsesled mellem dine høreapparater og din telefon. Der er også mulighed for forstærkertelefon, hvis du bruger fastnet.

Til dit fjernsyn er der både muligheder for teleslynge eller streamet lydoverførsel. 

Når du er sammen med flere samtalepartnere, findes der flere forskellige løsninger alt efter behov og høreapparatsmodel.

Fælles for alle høretekniske hjælpemidler er, at de tager udgangspunkt i hvilket høreapparat du har på ørerne, og hvordan vi bedst får dækket de behov, du har.

Afprøvning af høretekniske hjælpemidler

Hvis du oplever, at høreapparaterne ikke slår til i hverdagen, kan du bede om en udredning af høretekniske hjælpemidler hos hørekonsulenterne. Vi hjælper med at finde frem til hvilke høretekniske løsninger, der er relevante for dig.

Udredning af høretekniske hjælpemidler indeholder en afdækning og udredning af, hvilke vanskeligheder, der kan kompenseres, en afprøvning af relevante høretekniske løsninger, instruktion i brug af hjælpemidlet samt hjælp til ansøgning om hjælpemidlet.

Formålet med udredningen er:

  • At begrænse de kommunikative og auditive vanskeligheder i hverdagen, i hjemmet, i fritiden og evt. på arbejdspladsen
  • At optimere borgerens muligheder for at modtage auditive informationer ved brug af relevante høretekniske hjælpemidler
  • At afprøve relevante høretekniske hjælpemidler til brug i enhver kommunikation
  • At sikre at det høretekniske hjælpemiddel udnyttes med størst muligt udbytte

Udredningen varer ca. 1 time ad gangen og der kan være behov for flere aftaler med hørekonsulenten, alt efter hvilke høretekniske løsninger, der skal afprøves.

Løsninger til samtaler vil typisk kunne udlånes, så man kan afprøve hjælpemidlet i de situationer, hvor de kommunikative begrænsninger opstår, fx til fritidsaktiviteter eller sammen med familien.

Der kan også tilbydes undervisning i brugen af høretekniske hjælpemidler, hvis man er usikker i brugen af hjælpemidlet eller hvis man er usikker på, om man udnytter hjælpemidlets fulde potentiale.

  • Har du fladskærms-TV? Så kan det være, at højttaleren vender ind mod væggen. Ved at tilslutte en soundbar eller små højttalere, der vender mod dig, kan lyden blive væsentligt bedre.
  • Brug høreapparatets volumenkontrol eller TV program. Kontakt stedet, du fik udleveret høreapparaterne eller hørekonsulenterne ved spørgsmål omkring dette.
  • Sørg for at undgå baggrundsstøj.
  • Anvend undertekster via tekst-TV eller kontakt din distributør af TV-signalet for guide til, hvordan du slår undertekster til.

At få (nye) høreapparater kræver tålmodighed og tilvænning. Der er mange lyde, som lyder anderledes.  For at få det bedste udbytte og blive tilfreds med høreapparaterne, kan det hjælpe at vide mere om ens hørenedsættelse og høreapparatets muligheder. 

De første 3 måneder

I den første tid efter udlevering af høreapparaterne kan det være nødvendigt at få finjusteret lyden, tilrettet øreproppen eller revurderet valget af høreapparat. Dette foregår på Høreklinikken.

Kontakt Høreklinikken på telefon 47 32 38 80.

Efter 3 måneder

Har du brug for finjustering af lyden, skiftet receiver eller opleves problemer med høreapparaterne, så kontakt hørekonsulenterne mandag-fredag mellem kl. 8.00-9.00 på telefon 54 73 22 35.

Kontakt dit udleveringssted for justering.

Voksfiltre og kupler til dine høreapparater skal bestilles ved høreapparatsfirmaet. Bestillingen af voksfiltre og/eller kupler sker ved at indsende bestillingskortet, som blev udleveret sammen med dine høreapparater.

Går dit høreapparat i stykker inden for garantiperioden (4 år), skal det sendes til reparation hos høreapparatsfirmaet.

HUSK altid at prøve at skifte batteri, slange, filter, dome/kuppel og rens øreproppen for ørevoks.
Hjælper dette ikke bør du indsende dit høreapparat til reparation. Du kan finde adressen i dine høreapparatspapirer eller kontakt din hørekonsulent.

Hvis du er uenig i vurderingen af behovet for specialundervisning, kan du sende din klage over afgørelsen til:

Ankestyrelsen
Klagenævnet for Specialundervisning
7998 Statsservice

Klagenævnet skal have klagen senest 4 uger fra det tispunkt, hvor du har modtaget afgørelsen.

Hvis du har behov for yderligere oplysninger i forhold til klagegang, kan du benytte dette link (klagenaevnet.dk)

Lolland Kommune handler med hjemmel i Lov om specialundervisning for voksne § 1, der er målrettet personer, der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning, for at afhjælpe eller begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen og som ikke kan modtage relevante tilbud, med samme formål, efter anden lovgivning.

Iflg. stk. 2 skal tilbuddet medvirke til at forbedre deltagernes mulighed for at benytte kompenserende strategier, metoder og hjælpemidler, der øger deltagernes mulighed for aktiv deltagelse i samfundslivet.

Kontakt

Visitation - Ældre & Sundhed

Søndre Boulevard 84
4930 Maribo
aeldresektorenofficiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Telefontid

Når du ringer

Visitationen for hjemmepleje:  54 67 62 20 tast 1

Visitationen for hjælpemidler: 54 67 62 20 tast 2


Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links