Hjem Borger Børn og familie Sundhedspleje Ergo- og fysioterapi til børn og unge

Ergo- og fysioterapi til børn og unge

Sundhedstjenesten i Lolland Kommune varetager undersøgelse, vejledning og træning af børn og unge med forskellige motoriske eller sansemotoriske problemer og diagnoser i alderen 0 til 17 år. Det kræver en henvisning for at kunne deltage i tilbuddet, og det er terapeuten, der vurderer, om barnet kan have gavn af tilbuddet.

Ergoterapi og fysioterapi gives til børn og unge med medfødte eller erhvervet handicap (ofte varige handicap) funktionsnedsættelse eller neurologiske, psykiske, sociale, fysiologiske forstyrrelser og ubalancer i barnets generelle og almindelige udvikling.

Ud fra en faglig vurdering tilbyder vi råd og vejledning og evt. træning individuelt eller på hold hos en børneergo- eller fysioterapeut.

Mere information om ergo- og fysioterapi til børn og unge

Via Sundhedsvejen.dk kan du send en mail til - og få svar - af ergo- og fysioterapeuten indenfor 10 arbejdsdage (åbner ny side). Her fremgår også både aftaler og beskrivelser for barnets træningsforløb.

Fysioterapeut Hanne Bärtschi - mobil 20 24 77 83

Fysioterapeut Kasia Wozniak - mobil 40 32 78 50

Ergoterapeut Lene Rewers - mobil 20 41 40 05

Ergoterapeut Majbritte Engel Olsen - mobil 21 34 67 42

Du kan også komme i vores åben konsultation med børneergo- og fysioterapeut en gang om måneden i hhv. både Maribo og Nakskov.

Forældre, børn og fagprofessionelle kan få sparring om sansemotoriske og motoriske (eller fysiske) problematikker hos børn.

Vi træffes her

Hver den 1. tirsdag i måneden i Børnelokalet, Nakskov Sundhedscenter fra kl. 13.00 - 15.30.

Hver den 3. tirsdag i måneden i Børnelokaltet, Maribo Sundhedscenter fra kl. 12.30 - 14.30.

En henvisning kan eksempelvis ske på grundlag af:

• iagttagelser om barnets motorik og sanser
  • bekymringer om barnets dagligdags færdigheder
  • bekymringer om barnets adfærd
  • et lægefagligt vurderet behov for genoptræning eller vederlagsfri fysioterapi

En henvisning kan eksempelvis ske gennem:

• dagplejeren, pædagoger, lærere
  • læge, sygehus
  • sundhedsplejersker, tale-høre-konsulenter, psykologer, special-pædagogiske vejledere
  • børne- og ungerådgivere
  • forældre til barnet

Henvisningsskemaerne til ergo- og fysioterapi findes på denne side.

Det afhænger af barnets alder, hvilket henvisningsskema der skal anvendes. Forældre skal underskrive henvisningen med henblik på, at forældre giver samtykke til, at ergo- og fysioterapeut må undersøge og behandle barnet.

Det er ergo- og fysioterapeuten, der vurderer barnets behov for undersøgelse, vejledning og evt. behandling/træning. Ved tilbud om træning vurderer ergo- og fysioterapeuten, hvordan denne skal foregå f.eks. individuelt eller på hold samt omfanget af tilbud.

Tilbuddet aftales med forældre og barn, og der aftales mål, plan og opfølgning.

Ved tilbud om træning er det vigtigt, at barnet deltager aktivt i træningen og laver de hjemmeøvelser, som ergo- og fysioterapeuten udleverer.

Ved tilbud om træning er det vigtigt, at barnet deltager aktivt i træningen og laver de hjemmeøvelser, som ergo- og fysioterapeuten udleverer.

Vi arbejder med en høj hygiejnestandard. Ved træning beder vi om, at dit barn medbringer skiftesko og har tøj på, der kan trænes i.

Du skal som forældre give besked, hvis dit barn skal have ændret eller aflyst sin aftale.

Du kan give afbud ved at sende en SMS eller ringe til terapeutens mobil. Hvis terapeuten ikke tager telefonen, kan du lægge en besked på telefonsvareren.

Du kan også lægge en besked ved at ringe til sundhedsplejersketelefonen på 54 67 60 50 som er åben fra mandag - fredag fra kl. 8.15 - 9.00.

Hvis dit barn udebliver mere end 2 gange, afslutter vi dit barns træningsforløb.

Henvisningsskemaer

Er du fagperson fra en privatinstitution?

Sundhedstjenesten

Jernbanegade 7, 4930 Maribo
Skibsværftsvej 4, 4900 Nakskov

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Telefontid

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune