Skip til hoved indholdet

Rådgivning og hjælp til børn og voksne

Er der problemer i familien og har du/I behov for at tale med en udenforstående om det?

Kontakten kan ske på mange niveauer

Der findes flere forskellige tilbud der kan hjælpe og støtte alt efter hvad problemet er. Hvad der har indflydelse på en familie kunne f.eks. være:

  • uoverensstemmelser mellem forældre og børn
  • problemer med alkohol- eller stofmisbrug
  • barns eller forældres psykiske / fysiske problemer
  • barns skolefravær eller mistrivsel

Både forældre, børn og unge kan kontakte barnets dagpleje, pædagog, lærer eller kommunens Åbne Anonyme Rådgivning. Vurderer denne at der er behov for støtte oprettes i første omgang en sag i "Familiedialog" som er et arbejdsforum for alle relaterede i netværket.

Kan problemet ikke løses i Familiedialog tilknyttes en sagsbehandler fra Børn og Ungerådgivningen, der efterfølgende vurderer hvilken hjælp, der passer bedst til  familien. Børn- og Ungerådgivningen har en lang række forebyggende tilbud, som der umiddelbart kan henvises til.

Få mere information om de forskellige tilbud om hjælp og støtte

Viser det sig at der er brug for et mere vidtrækkende og længerevarende tilbud, vil der blive lavet en såkaldt § 20-undersøgelse af barnets eller den unges forhold. Undersøgelsen skal komme ind på en række forhold som:

  • udvikling og adfærd
  • familieforhold
  • skoleforhold
  • sundhedsforhold
  • fritidsforhold
  • venskaber

Handleplan og tilbud

Undersøgelsen kan vise, at en særlig støtte er nødvendig – dette tilbud kaldes en foranstaltning. Inden foranstaltningen besluttes, skal sagsbehandleren udarbejde en handleplan. Handleplanen skal beskrive, hvad formålet med foranstaltningen er. Det skal også fremgå af handleplanen, hvordan indsatsen skal være, for at formålet kan nås. Handleplanen skal komme ind på de samme forhold, som undersøgelsen, det vil sige udvikling og adfærd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber.

Hvis barnet eller familien har brug for særlig støtte, har kommunen pligt til at hjælpe. Kommunen kan bl.a. tilbyde:

  • konsulentbistand
  • praktisk eller pædagogisk støtte i hjemmet
  • familiebehandling
  • etablering af døgnophold og aflastningsordninger
  • en personlig rådgiver eller kontaktperson for barnet
  • økonomisk støtte eller anbringelse uden for hjemmet

Opfølgning

Når foranstaltningen er startet, skal sagsbehandleren følge indsatsen og revidere handleplanen, så den hele tiden afspejler barnets eller familiens behov for støtte.

For at hjælpe børn og unge med problemer kan forældre og professionelle som for eksempel skolelærer, sagsbehandler, læger med flere sammen holde netværksmøder. På møderne kan de drøfte mulighederne for hjælp og støtte til barnet og familien.

Vil du vide mere?

Kontakt

Børn- og Ungerådgivningen

Jernbanegade 7, 4930 Maribo
Skibsværftsvej 4, 4900 Nakskov

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Udenfor åbningstid

Hvis du står i en situation, hvor et barn eller en ung er udsat for akut fare eller på anden måde har brug for akut hjælp uden for kommunens telefon/åbningstid, skal du ringe til Sydsjælland og Lolland-Falsters politi på 114. Politiet sætter dig i forbindelse med den sociale døgnvagt.

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag08:00 - 15:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links