Hjem Borger Bolig og byggeri Bo til leje Gode råd, når du vil udleje en bolig

Gode råd, når du vil udleje en bolig

Når du vælger at udleje din private bolig, er der flere forhold, du skal være opmærksom på og forholde dig til.

Indledningsvis skal du som udlejer sikre dig, at ejendommen fremstår i sundhedsmæssig forsvarlig stand

Det betyder at:

• Klimaskærmen er intakt; det vil sige, at tag, vinduer, døre osv. er tætte og funktionsdygtige og sikrer mod træk, vejr og vind.
  • Ejendommen kan varmes op til komforttemperaturer (18-22 grader i alle rum) og at huset har en stabil varmekilde, f.eks. fjernvarme eller lign.
  • Tagrender og nedløb er intakte, således at nedbør ledes væk fra ejendommen.
  • Emhætte og udsugning på badeværelse(r) er funktionelle, og helst leder ud i det fri
  • Elektriske installationer er lovlige.
  • Der er flugtveje i tilfælde af brand, eller der er som minimum monteret røgalarmer, helst serieforbundne.

Anbefalinger

Det anbefales, at du som udlejer orienterer dig grundigt i lejeloven. Her kan du finde relevante oplysninger om de væsentligste forhold omkring udlejning, bl.a. om lejers adgang til og brug af det lejede areal.

Derudover anbefales det, at du som udlejer:

• Altid opkræver depositum fra lejer.
  • Fører tilsyn med boligen løbende, og får foretaget nødvendige reparationer.
  • Undlader at lave aftale om, at lejer istandsætter boligen. Det er langt fra sikker, at lejer har de nødvendige faglige kompetencer eller viden til at udføre istandsættelsen korrekt. Det er altid udlejer, som har ansvaret for ejendommens stand, uanset hvem der må have udført en evt. istandsættelse.
  • Undersøger huslejeniveauet i kommunen og sætter huslejen herefter. Som udlejer kan man kontakte huslejenævnet og få en forhåndsgodkendelse af huslejen.

Anmeldelsesordning

Som udlejer skal du ligeledes være opmærksom på, at kommunen pr. 01.01.2021 har indført en anmeldelsesordning af ejendomme, der påtænkes udlejet til beboelse. Det betyder, at hvis du vil udleje en ejendom

• som ikke har været udlejet inden for de seneste 6 mdr.
    og
  • er opført senest 40 år før datoen for anmeldelsen,

er det et krav, du anmelder den til Lolland Kommune senest 30 dage inden lejekontraktens indgåelse.

Byfornyelsesloven

Endelig kan det være gavnligt, at du som udlejer har kendskab til byfornyelsesloven. Det er ud fra denne lov, at afgørelser om nedrivninger og kondemneringer af ejendomme træffes. Det er også i denne lov, at kravene for hvad alle opholds- og beboelsesrum skal kunne i en bolig, findes.

Lovgrundlag og anden information om boligudlejning

Byggeri og Ejendomme

byggeri@lolland.dk