Hjem Borger Bolig og byggeri Bo til leje Regler og pointer ved udlejning

Regler og pointer ved udlejning

Hvis du vælger at udleje din private bolig, er der flere forhold, du skal være opmærksom på. Læs om de vigtigste regler og pointer ved udlejning.

Boligmarkedet i Lolland Kommune

Der er stor aktivitet på boligmarkedet på Lolland i øjeblikket - omsætning og priser er stigende.

Kommunens befolkning ændrer sig – der kommer flere ældre og flere enlige – og det giver efterspørgsel efter nye boligtyper.

Vi kan i særlig grad allerede nu se en øget efterspørgsel på lejeboliger af god kvalitet. Den kommer dels fra ældre, tilflyttere, der ikke umiddelbart er klar til at købe egen bolig, og dels fra medarbejdere på Femern-projektet.

Aktuelt er der ikke lejeboliger nok til at efterkomme ønsker fra egne borgere, samt fra borgere, der overvejer at flytte til Lolland.

Det er kvalitetsboliger, der bliver efterspurgt. Tænk på, om du selv har lyst til at bo i boligen. Det er en fin rettesnor.

Boligens stand og kommunens boligsociale indsats

Kommunens boligsociale indsats omfatter:

• En forpligtende anmelderordning (når boligen er mindst 40 år gammel).
  • En mulighed for at forbyde, at dårlige boliger benyttes til beboelse.
  • En mulighed for at nedrive de dårligste boliger.

Campingvogne, udhuse, erhvervslokaler, fugtige og brandfarlige boliger må ikke udlejes.
For sommerhuse og flexboliger gælder særlige regler.
Istandsæt derfor din bolig, kræv depositum og hold en god dialog med lejer.

Lejekontrakt, husleje, rettigheder og pligter

De vigtigste regler, når man skal leje en privat bolig ud:

• Alle huse, værelser og lejligheder er omfattet af lejeloven (kun fritidshuse og kolonihavehuse er undtaget). Man kan altså ikke leje et værelse i sin bolig ud ”udenom” lejeloven.
  • En korrekt udarbejdet lejekontrakt er helt afgørende for at sikre forventningsafstemning mellem lejer og udlejer og dermed forebygge misforståelser og tvister. Lad være med selv at skrive kontrakten, men opsøg professionel assistance, hvis du er i tvivl om noget.
  • Sørg for at dokumentere boligens stand ved indflytning og at lave en indflytningsrapport.
  • Det anbefales at tidsbegrænse lejemålet, men om det kan ske, afhænger af de konkrete forhold, fx. om lejer i en periode ikke kan benytte det lejede selv. Søg rådgivning om emnet.

Særlige forhold når man lejer ud til Femern-medarbejdere

• Boliger udlejet til medarbejdere på Femernbyggeriet er underlagt sociale klausuler, som sikrer, at medarbejderne kommer til at bo i tidsvarende og sunde boliger. Tjek klausulerne på hjemmesiden Femernbelt Housing & Facilities.
  • Udarbejd en klar lejekontrakt
  • Fastsæt en realistisk pris.
  • Hold en høj standard i forhold til rengøring og vedligehold – og i det hele taget.
  • Anvend gerne Femernbelt Housing & Facilities til at annoncere din bolig.

Vil du vide mere om Femernbelt Housing & Facilities?

Læs om klausuler og udlejning på femern-housing.com (siden er på engelsk)

Ingemai Larsen

Telefon: +45 24 90 48 13 | Mail: inla@lolland.dk