Hjem Borger Bolig og byggeri Byggeri Hjælp til Byg og Miljø

Hjælp til Byg og Miljø

Du har mulighed for at få hjælp til Byg og Miljø.

Vejledning til borgerhjælp til ansøgning i Byg og Miljø

I Lolland Kommune er det muligt at få 15 min. gratis forhåndsdialog, hvorefter al tid forbrugt på byggesagsbehandling er pålagt gebyr efter de politisk besluttede takster.

I disse 15 min. har du mulighed for få vejledning i ansøgning i Byg og Miljø. Efterfølgende tid faktureres i forbindelse med byggesagen.

Vejledningen foregår på adressen Fruegade 7, 4970 Rødby iht. aftale med en Byg og Miljø-vejleder.

For at være godt forberedt bedes du gennemlæse denne tekst, før du kommer til vejledning.

Før vejledningen anbefaler vi, at du ser vores vejledningsvideoer ovenfor.

Kommunen må ikke fungere som rådgiver

Lolland kommune gør opmærksom på, at vi som myndighed ikke må fungere som rådgiver, hvorfor vi udelukkende kan vejlede dig i forbindelse med din byggesag.

Det er landspolitisk besluttet, at alle ansøgninger skal indsendes digitalt via portalen Byg og Miljø. For at komme ind i Byg og Miljø skal du logge ind med dit MitID. Husk derfor dit MitID til vejledningen.

Alle ansøgninger ansøges og behandles efter de administrative bestemmelser i bygningsreglement 2018. Af BR18 § 10 fremgår hvilke oplysninger, som du skal angive i forbindelse med indsendelse af din byggeansøgning.

Ud over ansøgningsmateriale, som skal bestå af tegninger, beregninger og beskrivelser, skal du også overveje:

• Indplacering af brand- og konstruktionsklasser, og dokumentation iht. kapitel 26 & 27 i BR18
  • Hvilke kapitler i bygningsreglementet dit byggeri er omfattet af ift. tekniske og bebyggelsesregulerende bestemmelser i BR18
  • Fuldmagt (hvis du ikke ejer ejendommen)

Det er vigtigt, at du har taget stilling til ovenstående inden du kommer til vejledning. Vi har ikke mulighed for at hjælpe dig med at angive disse oplysninger i forbindelse med din ansøgning.

Vi skal bemærke, at vi er bekendt med at mange ansøgere finder reglerne i bygningsreglementet kompliceret. Vi skal derfor anbefale, at man sætter sig grundigt ind i reglerne på forhånd, eller antager en byggerådgiver til at bistå sig i forbindelse med ansøgningsprocessen.

Vi anbefaler, at du medbringer din egen computer. Du har mulighed for at oprette forbindelse til internettet via et gæste login. Lolland Kommune kan, hvis det er nødvendigt, stille en borgercomputer til rådighed. Det vil være dig som ansøger, der skal betjene computeren i forbindelse med indsendelse af ansøgning.

Har du spørgsmål, er du velkommen til, at kontakte Byggeri og Ejendomme på e-mail: byggeri@lolland.dk eller tlf.: 54 67 64 50.

Find mere information

Byggeri og Ejendomme