Hjem Borger Bolig og byggeri Problemer i boligen Landsbyfornyelse - pulje til nedrivning og istandsættelse

Landsbyfornyelse - pulje til nedrivning og istandsættelse

Landsbyfornyelse er en fokuseret indsats, der bl.a. sikrer midler til nedrivning af dårlige boliger og forskønnelse af de mindre byer.

Lolland Kommune ønsker fortsat at reducere den nuværende boligmasse med nedrivning af ubeboelige ejendomme. Derudover er der mulighed for, at kommunen kan yde støtte til visse typer istandsættelser.

Lolland Kommune prioriterer og yder tilskud til følgende aktiviteter:

• Nedrivning af ubeboede og nedslidte boliger
  • Kommunalt opkøb af nedslidte ejendomme med henblik på nedrivning
  • Frivillig nedrivning af private, skæmmende erhvervsbygninger, hvor erhverv er ophørt, til gene for byens fysiske miljø (alene muligt i mindre byer)
  • Fjernelse af skrot og affald på boligejendomme (alene ¼ af udgiften kan støttes, mens ejer skal betale resten af udgiften)
  • Istandsættelse af forsamlingshuse, primært klimaskærm.
  • Istandsættelse af nedslidte ejer- og andelsboliger for at afhjælpe kondemnable forhold og primært til at istandsætte klimaskærm. En forudsætning er, at ejendommen bebos helårs af ejer (ikke støtte til flexboliger og sommerhuse), og at ejendommen er opført før 1960 og væsentligt nedslidt. Der ydes maksimalt støtte op til 25 % af udgiften.

Der kan ikke gives støtte til arbejder, der er påbegyndt, inden tilsagn til støtte er meddelt.

For yderligere information kan Byggeri og Ejendomme kontaktes via e-mail: byggeri@lolland.dk.

Teknik- og Miljømyndighed

Fruegade 7, 4970 Rødby
tmm@lolland.dk

Telefontid

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.