Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Bolig og byggeri Problemer i boligen Miljøgener og klager

Miljøgener og klager

Føler du dig generet af f.eks. røg, ophobning af affald, støj eller støv, har du mulighed for at klage til kommunen.

Normalt er det en forudsætning, at der er tale om væsentlige gener, før kommunen har mulighed for at gribe ind og kræve genen afhjulpet. Der findes ikke nogen entydig definition på, hvornår en gene er væsentlig. Det beror på omstændighederne og vil blive afgjort af kommunens miljømyndighed efter en nærmere vurdering.

Ønsker du at klage over en faldefærdig eller sundhedsskadelig ejendom, skal du gå til siden Klage over faldefærdig eller sundhedsskadelig bolig

Prøv først selv

Den hurtigste måde at få løst et problem på, er ofte at prøve at rette henvendelse til naboen og gøre vedkommende opmærksom på problemet. En god nabo ønsker ikke at være til gene for sine omgivelser, men har måske overset, at han/hun er årsag til problemer for andre. En stille og rolig snak over hækken eller havelågen vil sandsynligvis løse dit problem og bevare det gode naboskab.

Hjælper det ikke…

Hjælper det ikke at snakke med naboen, kan du udfylde et klageskema som indsendes til Natur- og Miljøteamet i Lolland Kommune. Formålet med skemaet er at fremme kommunes behandling af din henvendelse.

Nedenfor kan du læse om forskellige typer af gener, og hvor du kan henvende dig.

Behandling

Vær opmærksom på, at en klage er omfattet af reglerne om aktindsigt. Det betyder, at andre kan se, hvem der klager og hvad der klages over. Det gælder både for mundtlige og skriftlige klager.

Som oftest er det nødvendigt, at kommunen foretager observationer eller tilsyn for at dokumentere genens omfang. I nogle tilfælde kan vi foretage et besøg hos dig, inden vi besøger den person du klager over.

Efter indsamling af oplysninger vurderer vi, om lovgivningen overholdes, eller om personen, der er skyld i generne, kan pålægges at ændre forholdene.

Mere information om

Kontakt

Teknik- og Miljømyndighed

Fruegade 7, 4970 Rødby
tmm@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Telefontid

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Ønske du at klage over en faldefærdig eller sundhedsskadelig bolig

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links