Hjem Borger Bolig og byggeri Spildevand og regnvand Generelt om spildevand og regnvand

Generelt om spildevand og regnvand

Her kan du få information omkring håndteringen af spildevand og regnvand, se den gældende spildevandsplan for Lolland Kommune, samt ansøge og færdigmelde kloakarbejde.

Nyttig viden om kommunens håndtering og krav

På det interaktive kort i Spildevandsplan 2017-2027, som du finder her kan du se om din ejendom skal:

• Separatkloakeres (grøn prik)
  • Tilsluttes spildevandsledning (blå prik)
  • Forbedre rensning på egen grund (lilla prik)

• Varetager de myndighedsmæssige opgaver fx spildevandsplan, udledningstilladelser, tilslutningstilladelser
  • Sagsbehandling om nye eller ændrede tilladelser i forbindelse med afledning af spildevand eller regnvand
  • Borgerhenvendelse

Angående overstående kontaktes Lolland Kommune, Teknik- og Miljømyndighed på e-mail spildevand@lolland.dk

Lolland Spildevand A/S varetager:

• Anlægsopgaver og vedligeholdelse af renseanlæg og kloakledninger.
  • Tømningsordning af bundfældningstanke.
  • Opkrævning af Tilslutnings- og vandafledningsbidrag.

Angående ovenstående kontaktes Lolland Spildevand A/S (lollandforsyning.dk)

Alt arbejde der involverer kloakker, spildevand og regnvand, skal udføres af en autoriseret kloakmester. Visse dele af arbejdet kan udføres af ikke autoriserede personer, men dette skal aftales med den pågældende kloakmester.

Efter udført kloakarbejde skal kloakmesteren færdigmelde arbejdet til Lolland Kommune.

Som kloakmester kan du anvende denne digitale færdigmeldingsblanket (nemform.dk).

Der skal vedhæftes en målsat kloaktegning, inden blanketten kan indsendes.

Listen over autoriserede kloakmestre findes på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside (sik.dk).

Hvis du har spørgsmål til noget, vedr. udfyldelsen, kan du kontakte Teknik og Miljø via denne mailadresse spildevand@lolland.dk.

Spildevandsplanen for perioden 2017 til 2027 blev vedtaget af byrådet den 22. juni 2017.

Planen udgør det retlige administrationsgrundlag for kommunen, og udpeger hvilke områder og ejendomme, hvor der i planperioden skal ske ændringer med håndteringen af spildevandet.

tmm@lolland.dk

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.