Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Bolig og byggeri Spildevand og regnvand Hjælp til finansiering

Hjælp til finansiering

Der er forskellige muligheder for at få økonomisk hjælp, eller lån, til de udgifter der følger, hvis kommunen påbyder at afløbsforholdene på din ejendom skal ændres.

I nogle situationer kan det også være muligt, at få en forlænget tidsfrist og en afdragsordning. De muligheder, der findes, kan afhænge af, hvilken type kloakarbejde, der skal foretages på den konkrete ejendom. Herunder er en opgørelse af de forskellige muligheder.

Låne- og støttemuligheder

Låne- og støttemuligheder ved separatkloakering, tilslutning til kloak eller lokal rensning

  • Lån til betaling af følgeudgifter (kloakmesterarbejde) kan være en mulighed for pensionister og efterlønsmodtagere. Se mere hos Borgerservice.
  • Særlige personlige tillæg til pensionen administreres af Lolland Kommune.

Ved tilslutning til kloak eller lokal rensning

Ved tilslutning til kloak eller lokal rensning kan der desuden være mulighed for følgende:

  • Indgåelse af afdragsordning, så kloaktilslutningsbidrag kan afvikles over 3 år mod betaling af renter. Du kan læse mere om dette i Lolland Forsynings leveringsbestemmelser. Se mere hos Lolland Forsyning, hvor du også kan læse leveringsbestemmelserne.
  • Lån til betaling af tilslutningsbidrag kan være en mulighed for pensionister og efterlønsmodtagere. Dette fremgår af Lov om lån til betaling af ejendomsskatter. Se mere hos Borgerservice.
  • Forlængelse af tidsfrist til 3 år og eventuelt også efterfølgende indgåelse af en aftale med Lolland Forsyning, hvorefter forsyningen etablerer det nødvendige spildevandsanlæg og tilbyder en afdragsordning. For at kunne benytte denne mulighed forudsættes en samlet husstandsindkomst under en bestemt grænse. Indledende ansøgning administreres af Lolland Kommune. Se mere under afdragsordning og fristforlængelse nederst på denne side.

Ved lokal rensning

Ved lokal rensning er der også mulighed for at få et tilbud om kontraktligt medlemskab hos Lolland Forsyning A/S.

Læs om fristforlængelse og afdrag samt find ansøgningsskema

Denne hjælpeordning gælder for ejere, som bliver påbudt at forbedre spildevandsrensningen på deres ejendom - enten ved tilslutning til kloak eller lokal rensning. Du kan først søge om denne ordning, når du har modtaget et Varsel af påbud fra kommunen.

Hvem gælder tilbuddet for

Hjælpeordningen gælder for grundejere, som har en samlet husstandsindkomst under 352.642 kr. pr. år. Beløbet forhøjes med 46.197 kr. for hvert hjemmeboende barn under 18 år - dog op til maksimalt 4 børn.

Grundejere der godkendes til at gøre brug af ordningen vil:

  • få forlænget fristen for at efterkomme påbuddet om spildevandsrensning til 3 år
  • først skulle betale tilslutningsbidraget, når den fysiske tilslutning sker (spildevandskloakering)
  • kunne anmode forsyningsselskabet om afdragsordning på 20 år for betaling af udgifter forbundet med etablering af renseløsning, herunder et evt. tilslutningsbidrag, samt at anmode forsyningsselskabet om at fremsende et tilbud om etablering af det nødvendige spildevandsanlæg eller tilslutning til kloak

Denne ordning gælder ikke for ejendomme, der allerede er tilsluttet Lolland Forsynings kloak, og som bliver påbudt at adskille regnvand og spildevand (separatkloakering).

Ansøgningsfrister

Når du får et Varsel af påbud, vil ansøgningsfristen fremgå af varslet.

Hvis kommunen træffer afgørelse om, at ansøger er omfattet af reglerne, skal ejer skriftligt ansøge forsyningsselskabet om afdragsordning eller etablering af spildevandanlægget. Ansøgningen til forsyningen skal indsendes senest 1 ½ år før påbuddet skal være opfyldt. Forsyningen har herefter 4 måneder til at fremsende tilbuddet, og ejer skal acceptere tilbuddet senest 1 år før påbuddet udløber. Disse tidsfrister skal sikre, at forsyningen har mulighed for at etablere spildevandsanlægget indenfor tidsfristen i kommunens påbud. De konkrete datoer vil fremgå i påbuddet.

Du kan hente ansøgningsskemaet til ansøgning om adgang til minimumsfrist og afdragsordning her (pdf)

Ansøgningsskemaet sendes til Lolland Kommune på
e-mail: borgerservice_officiel@lolland.dk eller
Borgerservice, Jernbanegade 7, 4930 Maribo, som træffer afgørelse, om ejer er omfattet af reglerne.

Du kan læse mere om betaling for håndtering af spildevand, samt hvilke muligheder du som grundejer har for økonomisk hjælp, hvis du bliver pålagt at forbedre din spildevandsløsning på Energistyrelsens hjemmeside (ens.dk)

Kontakt

Har du spørgsmål til ansøgningsskemaet kan du kontakte enten Energistyrelsen eller Miljøstyrelsen.

Energistyrelsen (tlf. 33 92 67 00) er vejledende myndighed for de dele af reglerne, der vedrører betalingsloven - herunder afdragsordning og tilslutningsbidragets forfaldstidspunkt.

Miljøstyrelsen (tlf. 72 54 44 66) er vejledende myndighed for de dele af reglerne, der vedrører miljøbeskyttelsesloven - herunder fristfastsættelse for spildevandshåndteringen.

Har du spørgsmål til låneordningen kan du kontakte Lolland Forsyning på telefon 72 30 11 11 eller forsyning@lollandforsyning.dk

Læs mere

Du kan læse lovgivningen på området her:

Kontakt

Teknik- og Miljømyndighed

Fruegade 7, 4970 Rødby
tmm@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Telefontid

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Find flere nyttige informationer

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links