BPA - Borgerstyret Personlig Assistance
For at få en BPA-ordning, skal du have en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der medfører et omfattende behov for hjælp, eller have et hjælpebehov, som ikke kan dækkes af personlig og praktisk hjælp.
Få mere information om BPA-ordningen
BPA er en ordning som bevilges efter lov om social service § 96. Ordningen gør det muligt for dig, som har et svært fysisk eller psykisk handicap, og som har et ganske særligt behov for støtte, at ansætte egne hjælpere til personlige, praktiske opgaver og ledsagelse.
Du er i målgruppen til BPA, hvis du har et massivt og sammensat hjælpebehov som ikke kan dækkes ved almindelig personlig, praktisk hjælp og ledsagelse. Dit behov for hjælp skal ligge ud over hvad der normalt kan ydes som personlig, praktisk hjælp og ledsagelse jf. lov om social service § 83 og § 97.
Formålet med BPA er, at gøre dig stand til at opbygge eller fastholde en selvstændig tilværelse trods nedsat funktionsevne.
For at blive tildelt BPA er det et kriterie, at du er i stand til at varetage arbejdsleder/arbejdsgiver opgaver i forbindelse med at have hjælpere ansat i hjemmet. Det er muligt at lade et firma eller virksomhed varetage arbejdsgiveropgaven, men arbejdslederrollen skal du kunne varetage – den kan ikke uddelegeres til andre.
Formålet med BPA er at skabe grundlag for fleksible ordninger, som tager udgangspunkt i din medbestemmelse.
Ordningen kan tilpasses dine ønsker og behov, så du, trods omfattende funktionsnedsættelse, har mulighed for at få eller opretholde et liv med mulighed for deltagelse i samfundet på lige vilkår med andre borgere.
For at du kan få bevilget en BPA-ordning skal følgende betingelser være opfyldt:
- Du skal være fyldt 18 år.
- Tilskud til ansættelse af hjælpere forudsætter, at du er i stand til at varetage arbejdsleder- og /eller arbejdsgiveropgaven.
- Det er en betingelse, at du kan fungere som arbejdsleder for hjælperne.
- Det er desuden en betingelse, at du kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, alternativt kan du indgå en aftale med nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
- Du skal have en betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der bevirker, at du kun i begrænset omfang eller slet ikke kan udføre daglige aktiviteter, og at du i høj grad er afhængig af andre i forbindelse med udførelsen af aktiviteterne.
Ved arbejdsleder forstås normalt, at du skal tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Du skal eksempelvis kunne varetage følgende som arbejdsleder:
- Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne.
- Udarbejde jobbeskrivelser og annoncer.
- Udvælge hjælpere, herunder varetagelse af ansættelsessamtaler.
- Varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne.
- Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
- Indberette vagtplan til ekstern arbejdsgiver.
- Underskrive og attestere timesedler.
- Sikre hjælpernes daglige arbejdsmiljø
Som udgangspunkt er det dig, der vælger, om du ønsker at være arbejdsgiver for hjælperne, eller om du hellere vil indgå en aftale om at overføre bevillingen til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der vil påtage sig opgaven.
I særlige tilfælde kan kommunen skønne, at du ikke vil være i stand til at varetage arbejdsgiveransvaret, og at det dermed er en forudsætning for at blive bevilliget BPA, at du overdrager arbejdsgiveropgaven.
Hvis du vælger at overdrage dit arbejdsgiveransvar, skal du som minimum være opmærksom på, om aftalen er indenfor rammerne af de vilkår, som kommunen har udmålt dit tilskud efter.
Der findes en række private virksomheder, der tilbyder at varetage arbejdsgiveropgaven. Det er alene din opgave at finde en virksomhed eller forening, der vil overtage arbejdsgiveransvaret.
For at du kan fungere som arbejdsleder, skal du kunne følgende:
- Ansætte og afskedige hjælpere
- Bistå i ansættelsessamtaler
- Udarbejde ansættelsesbeviser
- Udbetale løn via et privat firma eller kommunen
- Indberette skat, tegne lovpligtige forsikringer, indbetale til feriepenge, barselsfond og ATP
- Gennemføre nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger
- Udarbejde årligt budget og regnskab
- Udarbejde timeregnskab
Når du søger om BPA, vil en visitator i Center for Social Service foretage en konkret og individuel helhedsorienteret vurdering med udgangspunkt i dine ressourcer, hvad du selv kan klare, konsekvenser af din sygdom/dit handicap, din boligs indretning samt din husstands samlede ressourcer.
Ved vurderingen tager visitator i Center for Social Service stilling til, hvilke funktioner hjælperne skal dække, i hvor mange timer og på hvilket tidspunkt hjælpen skal ydes, samt om hjælpen skal ydes i eller udenfor hjemmet.
Visitationen tager udgangspunkt i Servicelovens krav, om at formålet er en helhedsorienteret indsats.
Inden vi træffer afgørelse om bevilling af BPA, indhenter vi, med dit samtykke, lægeoplysninger mv.
Hvis du både har brug for generel hjælp og respiratorhjælp, koordinerer Region Sjælland og Lolland Kommune opgaverne.
Det er Respirationscentret, der har ansvaret for respiratorbehandlingen efter Sundhedsloven. Kommunen har ansvar for personlig og praktisk hjælp samt ledsagelse efter lov om social service.
Inden du søger om BPA, anbefaler vi, at du kontakter os for information samt råd og vejledning.
Vi har kontortid alle hverdage mellem kl. 08.30-09.30. Du kan enten ringe til Louise eller Susanne.
Louise
Tlf.: 54 67 62 34
Susanne
Tlf.: 54 67 62 35
Bevilling af BPA - borgerstyret personlig assistance - sker efter servicelovens § 96. Du kan læse mere på retsinformation.dk
Kontakt
Social, Psykiatri og Handicap
Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribosocialpsykiatrioghandicap@lolland.dk
Ring til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.