Aktivitetstilbud for borgere med demens eller hukommelsesproblemer
Aktivitetstilbuddet henvender sig til borgere med demens eller hukommelsesproblemer, som ikke bor i plejebolig.
Aktivitetstilbuddet indeholder vedligeholdende træning i forhold til at bevare både det fysiske, det psykiske og det sociale funktionsniveau længst muligt.
Aktivitetstilbuddet kan også være som hjælp til din ægtefælle eller samlever, der bistår dig i den daglige hjælp, og som har brug for aflastning.
Find mere information om tilbuddet
Borgere der er lægeligt udredt eller delvist udredt for demens.
Borgere bosiddende uden for plejecentrene.
Borgere med behov for vedligeholdende træning fysisk psykisk og socialt.
Borgere hvor der er behov for aflastning af pårørende der yder daglig omsorg.
Borgerne der ikke kan profitere af øvrige almene tilbud.
at borgeren oplever at få støtte til at mestre sin ændrede situation at borgeren længst muligt oplever selvstændighed i udførelse af aktiviteter.
at borgeren oplever at blive forstået af omgivelser og netværk, og at dagligdagens indhold bevares bedst muligt.
at borgeren bevarer døgnrytme og struktur af hverdagen.
at pårørende får mulighed for egne aktiviteter og aflastes i dagligdagen.
at pårørende og netværk støttes og vejledes, i forhold til at mestre opgaven med omsorg og pleje.
Indholdet kan bestå i:
Identitetsbevarende indsats
Træning /vedligeholdelse af kognitive funktioner, herunder at kommunikere og at bevare færdigheder
At skabe kontakt til andre mennesker
At udføre aktiviteter sammen med andre mennesker
Fastholde fritidsaktiviteter
ADL- træning med henblik på at udvikle eller at fastholde personlige kompetencer
Hjælp til personlige opgaver
Råd og vejledning af pårørende/netværk
Der lægges vægt på dagligdagsaktiviteter, der er målrettet efter borgerens livshistorie, som f.eks. køkkenaktiviteter, motion og bevægelse, havearbejde, sang og musik, aktiviteter efter årstiden og højtider, udflugter og erindringsarbejde mm.
Der arbejdes på at skabe forudsigelighed, tryghed/tillid, følelsen af meningsfuldhed og samhørighed i tilbuddet.
Der udarbejdes individuelle handleplaner for den enkelte borger med udgangspunkt i dennes livshistorie. Der dokumenteres i omsorgssystem.
Der er egenbetaling på forplejning under ophold i tilbuddet. Opkrævningen sker månedsvis bagud. Beløbet trækkes i pensionen.
Forplejningen består af:
- Formiddagskaffe med tilbehør.
- Dagens ret.
- Eftermiddagskaffe med tilbehør.
- Drikkevarer og frugt.
Takster indenfor ældreområdetSe hvad forplejning koster på siden Takster indenfor ældreområdet.
Du har som oftest forudgående modtaget besøg af en demenskonsulent, som på dine vegne ansøger om dagtilbud for demente.
Tilhører du målgruppen og ønsker du at blive visiteret til tilbuddet, kan du også henvende dig til Visitation - Ældre & Sundhed i Lolland Kommune.
Visitation - Ældre og SundhedSe kontaktinformation og telefontider til Visitation - Ældre & Sundhed.
Visitator foretager en konkret, individuel helhedsvurdering, hvor dit udviklingspotentiale, konsekvenser af fysisk eller psykisk og social funktionsnedsættelse, samt ressourcer og personlige faktorer, tilsammen danner grundlag for afgørelsen.
Ved opstart i dagtilbuddet tilknyttes den enkelte borger en kontaktperson, som hjælper med at tilrettelægge de daglige aktiviteter.
Kontaktpersonen er bindeleddet mellem borgeren, de øvrige samarbejdspartere og de pårørende.
Borgeren hentes/bringes af Lolland Kommunes kørselsordning i mindre eller større busser på hjemadressen.
Der opkræves betaling hver måned for kørselsordningen. Beløbet trækkes i pensionen og reguleres årligt 1. januar.
Se hvad kørsel koster på siden Takster indenfor ældreområdet.
Dagtilbuddet er åbnet alle hverdage kl. 8.30 - 15.30 transporttid inkluderet. Lukket alle helligdage.
Vi har tilbud på Skovcentret, Helgenæsvej 1, 4900 Nakskov og på Bangshave Centret, Bangshaveparken 11, 4930 Maribo.
Du har 4 ugers klagefrist for klager over afgørelser, truffet efter §§ 84, 86 stk 2 Lov om social service.
Ønsker du at klage over afslag på personlig og/eller praktisk hjælp eller den bevilgede hjælps omfang, kan du rette henvendelse til Visitation - Ældre & Sundhed.
Visitation - Ældre & Sundhed skal i henhold til Retssikkerhedsloven § 66, stk. 2 genvurdere afgørelsen, der klages over. Visitation - Ældre & Sundhed skal have truffet en afgørelse på genvurderingen inden 4 uger fra klagen er modtaget.
Fører Visitation - Ældre & Sundheds genvurdering af sagen ikke til et for dig tilfredsstillende resultat, oversender Visitation - Ældre & Sundhed klagen inklusive sagens akter til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen behandler herefter klagen og træffer en afgørelse, som sendes til dig og til Visitation - Ældre & Sundhed.
Kontakt
Ring til os
Skriv til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Inden du ringer
Få hjælp til at finde den rette kontakt i visitationen.