Skip til hoved indholdet

Hjemmepleje - personlig og praktisk hjælp

Du har mulighed for at søge personlig og praktisk hjælp, hvis du har nedsættelse i dine funktioner i en grad, der gør, at du ikke selv kan udføre den personlige pleje eller de praktiske opgaver.

Plejen kan bestå i:

  • Hverdagsrehabilitering
  • Kompenserende personlig hjælp og pleje
  • Kompenserende hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
  • Madservice

Find mere information om hjemmepleje

Hjælpen kan leveres, som fysiske besøg og/eller skærmbesøg.
Hvis hjælpen leveres som skærmbesøg vil det altid være forudgået af introduktion og oplæring i anvendelse af skærmen.

Ved hverdagsrehabilitering træner du sammen med en social- og sundhedshjælper eller en social- og sundhedsassistent i forhold til udførelsen af de daglige aktiviteter som for eksempel personlig pleje, toiletbesøg, tilberedning af din morgenmad eller praktiske opgaver med henblik på, om muligt, at blive selvhjulpen igen.

Personlig og praktisk hjælp er for dig, der er bosiddende i Lolland Kommune, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer:

  • Har behov for rehabilitering, genoptræning eller vedligeholdende træning
  • Ikke selv kan udføre opgaver omkring nødvendige personlige og/eller praktiske opgaver i hjemmet

Personlig og praktisk hjælp på Lolland Kommunes øer leveres på samme vilkår som på Lolland. Hjælpen leveres inden for yderpunkterne i sejlplanen. Når der er et fagligt vurderet behov for døgnpleje, vil dette blive iværksat på den pågældende ø.

  • At hjælpe dig til at opretholde, genvinde eller udvikle dit funktionsniveau, så du selvstændigt eller med begrænset hjælp, kan udføre personlige og/eller praktiske opgaver.

  • At dit funktionsniveau i forhold til de daglige gøremål afdækkes med henblik på, at den rette hjælp iværksættes.

  • At du oplever sammenhæng i hverdagslivets rutiner, føler dig veltilpas, velsoigneret og oplever dine basale behov er dækket i tilstrækkelig grad.

  • At du hjælpes og støttes i forhold til administrative og strukturelle opgaver. Det gælder f.eks. indbefatte hjælp til at læse post eller til at holde en døgnrytme m.m.

  • At hjælpen ydes som et bidrag til udførelse af hjemmets praktiske opgaver.

  • At hjælpen bygger på dit eget ansvar for dig selv og din familie.

Du er forpligtet til at oplyse Visitation - Ældre & Sundhed om ændringer i din situation, så der eventuelt kan foretages en revisitation af din bevilgede hjælp.

Hjælpen udføres som udgangspunkt rehabiliterende og efter “Hjælp til selvhjælpsprincippet”. Der er fokus på, at du støttes til at vedblive så selvhjulpen som mulig og fortsat opretholder dit funktionsniveau.

Medarbejderne er omfattet af Arbejdsmiljøloven, uanset hvor arbejdet udføres. Det vil sige, at du har pligt til at sørge for funktionsdygtige og hensigtsmæssige arbejdsredskaber og arbejdsforhold.

Plejeleverandøren skal, med baggrund i Arbejdsmiljøloven, udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV) i forbindelse med opstart i nyt hjem. I sammenhæng hermed vil du blive gjort opmærksom på eventuelle ændringer eller forbedringer, der er påkrævet for, at sundhedsmedarbejderen kan udføre opgaverne hos dig på en sundhedsmæssig forsvarlig måde. APV vil løbende blive justeret i forbindelse med eventuelle ændringer i dit funktionsniveau eller boligsituation.

Det kan være nødvendigt at installere hjælpemidler og møblere om, så der bedre kan ydes dig den nødvendige hjælp i dit hjem. Der kan være tale om installering af hjælpemidler som plejeseng, toiletstol og lift m.v.

Du skal sørge for, at sundhedsmedarbejderne har let adgang til dit hjem. Der skal være udvendigt lys, og om vinteren skal sne være ryddet væk til døren. Husdyr skal være lukket ude eller inde i et andet værelse, så sundhedsmedarbejderne uhindret kan udføre deres arbejde.

I henhold til Lov om røgfri miljøer § 12 er det i Lolland Kommune en betingelse for udførelsen af hjælpen, at der ikke ryges i dit hjem, mens sundhedsmedarbejderne udfører opgaver i dit hjem.

Personlig hjælp kan omfatte støtte og hjælp til:

  • Hverdagsrehabilitering i daglige gøremål fx. træning i at klare personlig hygiejne
  • Daglig personlig pleje
  • Bad, hårvask og frisering/føntørring
  • Af- og påklædning herunder kropsbårne hjælpemidler
  • Toiletbesøg
  • Forflytning/lejring
  • Medicinudlevering
  • Struktur og sammenhæng vedrørende døgnrytme og aktiviteter
  • Indtagelse af mad og drikke.

Praktisk hjælp kan omfatte støtte og hjælp til:

  • Hverdagsrehabilitering i udførelse af praktiske opgaver
  • Renholdelse af boligens daglige opholdsrum, samt rengøring af køleskab, afkalkning af kaffemaskine/el-kedel
  • Bestilling af dagligvarer til eget forbrug
  • Administration af post, tømme postkasse m.m.
  • Vaskeordning
  • Tilberedning og anretning af morgenmad
  • Anretning af mellemmåltider, drikkevarer, madpakker og varm mad fra madservice
  • Madservice, hvor kølet mad leveres en gang ugentligt.

Personlig og praktisk støtte og hjælp omfatter ikke:

  • Ekstra rengøring efter husdyr
  • Hovedrengøring
  • Rengøring efter gæster
  • Flytning af tunge møbler eller tæpper
  • Indvendig og udvendig vinduespudsning
  • Afvaskning af lofter
  • Rengøring af utilgængelige gulvpaneler
  • Rengøring uden for boligen f.eks. trappeopgang
  • Tømning af flergangsposer fra støvsuger
  • Vending af madrasser
  • Tæppebankning
  • Afkalkning af badeværelse
  • Vask af gardiner
  • Opgaver i forbindelse med hår, som frisør kan udføre

Har du også visiterede indsatser inden for kompenserende personlig pleje, kan du bytte mellem kompenserende personlig pleje og kompenserende praktisk hjælp, såfremt du har valgt samme leverandør til udførelse af begge indsatser. Det er en forudsætning, at levering af bytteydelser kan holdes inden for den visiterede tidsramme. 

Mulige bytteydelser inden for personlig og praktisk hjælp:

  • Gå ture

  • Hjælp til indkøb af f.eks. tøj/sko, gaver og lignende

  • Pynte/nedtagning af pynt til højtider

  • Rengøring af køkkenskabe, døre, paneler

  • Vaske fliser i badeværelse/køkken

  • Stryge tøj samt små reparationer af tøj i meget begrænset omfang

  • Ompotning af planter/plukke blomster

  • Almindelig rengøring i ekstra rum

  • Samtale

  • Højtlæsning/avislæsning

  • Hjælp til påklædning ved særlige lejligheder

  • Afrimning af skabsfryser.

Borgere med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsniveau og deres pårørende kan tilbydes aflastning i dagtimerne eller døgnaflastning.

Kriteriet for at få afløsning/aflastning er:

  • At du ikke selv kan varetage dagligdagens aktiviteter.
  • At samboende/pårørende har behov for afløsning/aflastning.

Afløsning/aflastning kan omfatte:

  • Ophold i dagtilbud 1-3 dage ugentligt.
  • Ophold i midlertidig bolig.
  • Der kan i særlige situationer blive tale om et andet individuelt tilpasset tilbud.

Der henvises i øvrigt til kvalitetsstandarder om fx:

Du kan henvende dig til Visitation - Ældre & Sundhed i Lolland Kommune, hvis du ønsker at anmode om hjælp til personlige og praktiske opgaver. Se kontaktinformation i bunden af denne side.

Ved akut opstået behov for personlig hjælp efter kl. 15.00 kan du kontakte Ældre & Sundhed på telefon 54 67 77 00.

Hvis du er berettiget til at modtage hjælp, aftaler du med visitator hvilken af de følgende leverandører, som skal levere hjælpen:

For personlig om praktisk hjælp:

Kommunal leverandør:

Ældre & Sundhed telefon 54 67 77 00.

Privat leverandør:

Lev-Vel Sjælland Aps. telefon 70 25 25 17.

Curae Lolland Aps telefon 25 50 40 80.

For Madservice:

Fælleskøkkenet telefon 72 41 16 00.

Det Danske Madhus/KRAM Læs mere om at få Madservice via Det Danske Madhus (www.detdanskemadhus.dk)

Du skal kontakte Visitation - Ældre & Sundhed i Lolland Kommune på telefon 54 67 62 20 - tast 1 mellem kl. 8.00-11.00 senest 5 hverdage før din påtænkte ferie/det påtænkte besøg. Således at visitator kan kontakte den kommune, hvor din ferie/ besøg skal foregå med henblik på aftaler om hjælp til dig derfra.

  • Har du midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, kan du vælge en privat person til udførelse af ydelserne. Den pågældende person skal godkendes og ansættes af Lolland Kommune jf. Lov om social service § 94.
  • Har du betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau med behov for personlig hjælp og pleje samt støtte til løsning af  nødvendige praktiske aktiviteter i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan du vælge at få udbetalt kontant tilskud til hjælper, som du selv ansætter jf. Lov om social service § 95 stk. 2.
  • Bor du i plejebolig eller lignende, er du, i henhold til Servicelovens § 92, ikke omfattet af muligheden for frit leverandørvalg.
  • Der er ikke frit valg af leverandør inden for sygepleje og træning. Her vil det være den kommunale leverandør, der leverer ydelsen.

Spørgsmål vedrørende udførelsen af personlig og praktisk hjælp kan rettes til den leverandør, du har valgt:

Kommunale leverandører:

Ældre & Sundhed telefon 54 67 77 00.

Fælleskøkkenet www.faelleskoekkenet.dk, telefon 72 41 16 00.

Godkendte private leverandører:

Lev-Vel Sjælland Aps www.lev-vel.dk, telefon 70 25 25 17.

Curae Lolland Aps www.curae.dk, telefon 25 50 40 80.
Det Danske Madhus/KRAM: www.detdanskemadhus.dk

Du har 4 ugers klagefrist for klager over afgørelser, truffet efter §§ 83 og 84 i Lov om social service.
Ønsker du at klage over afslag på personlig og/eller praktisk hjælp eller den bevilgede hjælps omfang, kan du rette henvendelse til Visitation - Ældre & Sundhed.

Visitation - Ældre & Sundhed skal i henhold til Retssikkerhedsloven § 66, stk. 2 genvurdere afgørelsen, der klages over. Visitation - Ældre & Sundhed skal have truffet en afgørelse på genvurderingen inden 4 uger fra klagen er modtaget.

Fører Visitation - Ældre & Sundheds genvurdering af sagen ikke til et for dig tilfredsstillende resultat, oversender Visitation - Ældre & Sundhed klagen inklusive sagens akter til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen behandler herefter klagen og træffer en afgørelse, som sendes til dig og til Visitation - Ældre & Sundhed.

I forhold til personlig og praktisk hjælp handler Lolland Kommune med hjemmel i Lov om Social Service og Sundhedsloven.

Lovgivningen er Lolland Kommunes overordnede ramme, som angiver krav og kriterier for kommunale indsatser samt præciserer målgrupper, som kan ydes service efter denne lov.

Der henvises i øvrigt til Lov om social service §§ 1 og 83.

Læs mere

Hent kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp (PDF)

Kontakt

Visitation - Ældre & Sundhed

Søndre Boulevard 84
4930 Maribo
aeldresektorenofficiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00

Nyttige links