Sygepleje
Du skal have en ordination fra din egen læge, en speciallæge eller sygehuset for at modtage sygepleje, hvorefter kommunens visitatorer foretager en visitation til indsatsen.
Levering af sygepleje
Sygepleje leveres som udgangspunkt kun i hjemmet til borgere, som er ude af stand til at komme til kommunens sygeplejeklinikker.
Er du i stand til at transportere dig selv - enten ved eget transportmiddel eller via offentlige transportmidler, skal du som udgangspunkt modtage sygepleje på nærmeste sygeplejeklinik - henholdsvis i Nakskov eller Maribo. Der er ikke frit valg af leverandør indenfor sygepleje.
Indsatsen tilrettelægges ud fra den enkelte borgers behov og forudsætninger i samarbejde med borgeren og eventuelt de pårørende, jævnfør Lovgivningen, Lolland Kommunes ramme for sygepleje samt overordnede værdier.
Ved udførelse af indsatserne er leverandør forpligtet til at medinddrage borgerens ressourcer, i størst muligt omfang, inden for den, af kvalitetsstandarden, givne ramme.
Desuden skal der sættes fokus på sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse.
Den visiterede sygeplejeindsats ydes, hvor det er muligt, på en af Lolland Kommunes sygeplejeklinikker.
Find mere information om sygepleje
Det vil altid være udgangspunktet at borgere med visiterede sygeplejeindsatser, skal tage til nærmeste sygeplejeklinik for at modtage indsatsen. Borger skal have nedsat fysisk og/eller mentalt funktionsniveau i en grad, der gør det umuligt at transportere sig selv, eller benytte offentlige transportmidler hvis indsatsen skal udføres i borgernes hjem.
Hvis sygeplejeindsatsen er af en karakter, der ikke gør det muligt at udføre den i klinikken, udføres indsatsen i borgerens hjem.
Det kan være aktuelt at medbringe, fx måleapparater, udleveret medicin, salver og specielle forbindsstoffer.
SSA-klinikken er for dig, der er henvist til hjemmeplejen eller hjemmesygeplejen.
I vores klinikker kan du få hjælp til at dosere din medicin, få sat injektioner eller få hjælp til din stomi eller kateter – eller andre typer opgaver. I Lolland Kommune gives der fortrinsvis hjælp i klinikkerne, hvis du er mobil og ikke har hjemmehjælp på daglig basis.
Når du kommer ind i vores klinik, er du fri for at sidde i dit eget hjem og vente på vores besøg – i klinikken er der kun sjældent ventetid.
Fordele ved SSA-klinikken
- Du får flere fordele ved at få sygepleje i klinikken:
- Du er ikke afhængig af at skulle vente på, at vi kommer hjem til dig
- Det giver større frihed til at planlægge din dagligdag
- Du og sundhedspersonen aftaler fra gang til gang, hvornår du skal komme igen, så du ikke er afhængig af at skulle møde på faste dage og tidspunkter
- Du modtager din sygepleje i gode omgivelser med et højt hygiejnisk niveau
- Du møder oftest de samme medarbejder
Tidsbestilling
Du inddrages aktivt i planlægningen i klinikken, så besøg passer ind i din hverdag.
Tidsbestilling til SSA-klinik i Nakskov foregår på telefonnummer 21 20 70 09.
Tidsbestilling til SSA-klinik i Rødby foregår på telefonnummer 24 91 77 54.
Tidsbestilling til SSA-klinik i Maribo foregår på telefonnummer 54 67 77 00.
Hvis du ønsker det, så kan du få en SMS-påmindelse dagen før din aftale.
Vi har primært åbent på hverdage i dagtimerne, og vi vil forsøge at lave aftale med dig i dette tidsrum. Behov for vores bistand kan derfor både passes sammen med et liv på arbejdsmarkedet og et aktivt seniorliv.
Vi forventer, at du:
- selv transporter dig til og fra klinikken - evt. med hjælp fra pårørende, bostøtte eller lign.
- selv medbringer den ordinerede medicin og medicinæsker
- aflyser besøget, hvis du er forhindret
Klinikkens placering
SSA-klinik Nakskov
1. sal på Nakskov Sundhedscenter, Hoskiærsvej 17, 4900 Nakskov (ved siden af Sygeplejeklinikken). Tag bare plads i venteområdet, når du kommer op.
SSA-klinik Rødby
Vestergade 70, Rødby. Lige over for aktiviteten (ved siden af sygeplejeklinikken). Tag plads i venteområdet lige over for klinikken, når du kommer.
SSA-klinik Maribo
1. sal på Maribo Sundhedscenter, Sdr. Boulevard 84, 4930 Maribo. Tag plads i venteområdet lige ved klinikken, når du kommer.
Forebyggende og sundhedsfremmende rådgivning, vejledning og undervisning samt behandling i følgende indsatsområder:
- Medicin. (Dosispakket medicin. Borgere som vurderes at have behov for hjælp til dispensering af deres ordinerede medicin, vil blive tilbudt kontrol af deres dosispakkede medicin, som er leveret fra apoteket. Dette efter forudgående samtykke fra borger og aftale med borgers læge. Borgers læge har, inden indgået aftale, vurderet at borger er i stabilt forløb medicinmæssigt. Dispensering i doseringsbokse vil blive tilbudt, hvis borgerens medicin ikke er fast og der fortsat foretages justeringer i det ordinerede.)
- Ernæring
- Sårbehandling
- Psykisk pleje og omsorg
- Palliation - sygepleje ved alvorlig sygdom
- Rådgivning og vejledning
- Behandling og pleje ved udskillelse af affaldsstoffer
Arbejdsmiljøloven er gældende for medarbejdere, uanset hvor arbejdet udføres. I forbindelse med første besøg udarbejdes en arbejdspladsvurdering - APV.
Vi henstiller til, at følgende praktiske forhold er i orden:
- Du har pligt til at sørge for rigtige og hensigtsmæssige arbejdsredskaber og arbejdsforhold i hjemmet, herunder flydende sæbe og papir til håndhygiejne.
- Adgangsforhold - vejen til dit hus er farbar - også om vinteren. Det er vigtigt at kunne komme til din hoveddør på en forsvarlig måde, og at indgangen er belyst, så vi kan finde frem.
- Har du dyr - det være sig hund, kat, krybdyr eller fugle - er de i snor eller i bur. Kan dette ikke lade sig gøre, er de i et andet rum end det, der skal arbejdes i. Nogle medarbejdere har allergi, nogle er bange for dyr, men skal kunne færdes i dit hjem, uden at det går ud over deres helbred.
- Ryger du, må du undlade at ryge, mens vi er på besøg. Du har luftet ud, inden vi kommer - da ikke alle kan tåle røg. Dette gælder også for e-cigaretter.
Synligt Id-kort bæres af alle Lolland Kommunes sundhedsmedarbejdere.
Smittespredning kan ske i forbindelse med procedurer inden for undersøgelse, behandling, pleje eller genoptræning. Alle procedurer tilrettelægges og udføres derfor med størst mulig hensyntagen til smitterisikoen.
For at hindre smittespredning fra borger til borger og fra borger til medarbejder, skal sundhedsmedarbejdere, der er i kontakt med borgere følge og overholde Sundhedsstyrelsens generelle infektionshygiejniske forholdsregler, herunder:
Udføre korrekt håndvask/hånddesinfektion.
Dagligt skift af arbejdsdragt, som skal være med korte ærmer.
Bruge relevante værnemidler som engangshandsker og engangsplastforklæder.
I forhold til indsatser, der leveres efter Sundhedsloven, er det lægen (praktiserende eller fra sygehus), der har ordinationsretten.
Lolland Kommunes fastlagte serviceniveau for sygepleje efter Sundhedslovens § 138 kan eventuelt medføre afslag på levering af den ordinerede indsats, såfremt indsatsen ikke er omfattet af gældende kvalitetsstandard.
Der kan ikke klages over Lolland Kommunes serviceniveau efter Sundhedslovens § 138.
Klager over autoriserede sundhedspersoners fejl i behandlingen rettes til:
Styrelsen for Patientsikkerhed
Telefon: 72 28 66 00
Mail: stps.@stps.dk
Styrelsen for Patientklager
Telefon: 72 33 05 00
I øvrigt henvises til Klagemulighed og vejledning på Borger.dk.
Kontakt
Ring til os
Skriv til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Ældre & Sundheds Telefon- og Borgerbetjening viderestiller til relevant medarbejder eller område.
Telefonen hos Ældre & Sundhed besvares af vagttelefonen uden for de almindelige telefontider.