Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Sundhed og støtte Ledsageordninger Få en ledsager

Få en ledsager

Du kan søge om at få en ledsager, hvis du har et betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau.

Har du et betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau og har behov for ledsagelse, kan du søge om ledsageordning jævnfør Lov om Social Service § 97.

Find mere information om ledsageordning

Lolland Kommune tilbyder, jævnfør § 97, Ledsageordning til dig, som ikke kan færdes alene på grund af betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Lolland kommune tilbyder, jævnfør § 97, Ledsageordning til dig, som ikke kan færdes alene på grund af betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Du kan bevilges ledsageordning hvis du:

  • er under 67 år og har meget svært ved at færdes uden for hjemmet på egen hånd.

  • efterspørger ledsagelse uden socialpædagogisk indhold,til aktiviteter som du selv bestemmer indholdet i.

  • Som en forsøgsordning 2021-2024 kan blinde eller stærkt svagtsynede borgere (m. synsstyrke på 10 % (6/60) eller mindre) over 67 år, søge om ledsageordning. Ansøgning vedr. dette rettes til Dansk Blindesamfund på telefon 69 16 16 58. 

Du kan finde mere information om ledsageordningen blind.dk/ledsageordning

Formålet med ledsageservice er at tilbyde dig personlig hjælp til at gennemføre aktiviteter ud af huset.

Indsatsen tilrettelægges ud fra dine behov, hvor din selvbestemmelse, dine normer og dit hverdagsliv bliver respekteret, bevaret og styrket. 

Søndersø Bo- og Rehabiliteringscenter i Lolland Kommune administrerer ledsageordningen.

Kommunen kan bevillige 15 timers ledsagelse om måneden

  • Du kan få ydelsen udbetalt, som et kontant tilskud til en ledsager, du selv antager. Det er frivilligt at benytte dette tilbud.
  • Du kan selv udpege en person, som skal godkendes og ansættes af kommunen. Der kan normalt ikke ske ansættelse af en person, som du er nært tilknyttet til.
  • Udgifter til ledsagerens befordring og andre aktiviteter med tilknytning til ledsageordningen kan du få dækket med et fast årligt beløb.
  • Du kan opspare timer inden for en periode på 6 måneder.
  • Ledsagelse til selvvalgte aktiviteter, fx besøg hos familie og venner, indkøb, sociale og kulturelle aktiviteter som fx biograf, teater, restaurant mv. 

Ledsageordningen omfatter selve ledsagelsen, og de funktioner, der er direkte forbundet med den, fx: 

  • Hjælpe dig med at tage overtøj af /på. 
  • Hjælpe dig med kørestol og andre ganghjælpemidler. 
  • Støtte dig ved toiletbesøg. 
  • Yde dig let fysisk hjælp til ukomplicerede forflytninger. 
  • være fører af din bil. 
  • være behjælpelig ved indkøb. 
  • være dine "øjne" og "ører", hvis du har syns- og hørehandicap. 

Ledsageordningen indeholder ikke:

  • Praktisk bistand i hjemmet eller personlig pleje. 
  • Samvær- og social hygge samt aktiviteter i eget hjem. 
  • Socialpædagogisk bistand. 
  • Funktioner som støtte-kontaktperson, besøgsven eller bisidder. 
  • Transport i ledersagers bil.

For at blive visiteret til ledsageordningen skal du anvende ansøgningsskemaet på borger.dk - du finder linket øverst på siden.

Du kan også henvende dig til: 
Visitation - Ældre & Sundhed
Søndre Boulevard 84
4930 Maribo  

Se kontaktinformation og telefontider til Visitation - Ældre & Sundhed.

Lolland Kommune aflægger et visitationsbesøg hvis dette skønnes nødvendigt. 

Fra ansøgning er modtaget, går der typisk max. 8 uger til afgørelse i sagen er truffet.

Visitator følger op på ledsageordningen ved behov, eller hvis din situation ændrer sig.

Du har 4 ugers klagefrist for klager over afgørelser, truffet efter § 97 i Lov om social service.

Ønsker du at klage over afslag eller den bevilgede hjælps omfang, kan du rette henvendelse til Visitation - Ældre & Sundhed, kan du rette henvendelse til Visitation - Ældre & Sundhed. 

Visitation - Ældre & Sundhed skal i henhold til Retssikkerhedsloven § 66, stk. 2 genvurdere sagen, der klages over. Visitation - Ældre & Sundhed skal have truffet en afgørelse på genvurderingen inden 4 uger fra klagen er modtaget.

Fører Visitation - Ældre & Sundheds genvurdering af afgørelsen ikke til et for dig tilfredsstillende resultat, oversender Visitation - Ældre & Sundhed klagen inklusive sagens akter til Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen behandler herefter klagen og træffer en afgørelse, som sendes til dig og til Visitation - Ældre & Sundhed.

I forhold til kontaktpersonordning handler Lolland Kommune med hjemmel i Lov om Social Service.

Lovgivningen er Lolland Kommunes overordnede ramme, som angiver krav og kriterier for kommunale indsatser samt præciserer målgrupper, som kan ydes service efter denne lov.

Der henvises i øvrigt til Lov om social service §§ 1 og 97.

Læs mere

Hent kvalitetsstandarden for ledsageordning § 97 (PDF)

Kontakt

Visitation - Ældre & Sundhed

Søndre Boulevard 84
4930 Maribo
aeldresektorenofficiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Telefontid

Når du ringer

Visitationen for hjemmepleje:  54 67 62 20 tast 1

Visitationen for hjælpemidler: 54 67 62 20 tast 2


Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links