Information til ledsager
Hvis du er ledsager, eller overvejer at blive det, kan du læse om rammerne for ledsagelse, og hvad en ledsager skal og må.
Få flere informationer om at blive ledsager
Lovgrundlag og formål med indsatsen
Ledsagelse bevilges i henhold til servicelovens § 97.
Lolland Kommune skal tilbyde 15 timers ledsagelse om måneden til personer under 67 år, der ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Formålet med ledsagelse er at medvirke til normalisering og integration i samfundet af personer med betydelig og varigt nedsat funktionsevne. Ledsageordningen skal ses som et led i bestræbelserne på at øge handicappedes muligheder for selvstændighed, valgfrihed og ansvar for egen tilværelse.
Personer med handicap har som andre behov for at kunne komme hjemmefra, foretage indkøb og deltage i kulturelle og sociale aktiviteter uden at skulle bede familie, venner eller medarbejdere i bo-miljøet om hjælp.
Borgere, der er visiteret til ledsagelse før folkepensionsalderen, bevarer retten til ledsagelse efter overgang til folkepension.
Borgeren kan maksimalt opspare 90 timer.
Opfølgning
Der følges løbende og minimum én gang årligt op på, om borgeren fortsat opfylder ordningens kriterier og benytter ordningen.
Ledsageordningen omfatter selve ledsagelsen og de funktioner, der er direkte forbundet med ledsagelsen. Ledsageordningen skal supplere servicelovens øvrige ydelser, men ikke erstatte dem og omfatter derfor ikke praktisk hjælp i hjemmet, personlig pleje, at give medicin eller socialpædagogiske støtte.
Ledsagerens funktion er at være praktisk ledsager i forbindelse med borgerens selvvalgte fritidsaktiviteter uden for hjemmet. Ledsagerens arbejdsopgaver vil afhænge af, hvilken funktionsnedsættelse borgeren har og indholdet i ledsagelsen.
Borgeren bestemmer indholdet i ledsagelsen. Al ledsagelse skal foregå uden for hjemmet og ledsageren er ikke en besøgsven. Ledsageren er en ”levende spadserestok”, som ledsager borgeren fra et sted til et andet.
Ledsagelse kan f.eks. bruges til:
- Indkøb
- Gåture
- Besøg hos familie/venner.
- Fritidsaktiviteter, herunder sport
- Kulturelle aktiviteter. F.eks. biograf- og teatertur
- Ferierejser
Hvem er ledsagerne?
Ledsagere rekrutteres blandt personer, der har særlig interesse i og/eller erfaringer med at arbejde med personer med handicap eller eksempelvis personer, der venter på eller er i gang med en uddannelse inden for det sociale eller pædagogiske område.
Der indhentes altid en straffeattest i forbindelse med ansættelse af ledsagere.
Hvordan ansættes ledsagerne?
Borgeren har ret til selv at pege på en person til at udføre opgaven. Der kan normalt ikke ske ansættelse af personer med en meget tæt tilknytning til den, der er berettiget til ledsagelse. Lolland Kommunes Ledsageordning skal godkende den udpegede personen. Ledsageordningen kan også finde en person, der kan være ledsager. I begge tilfælde er Lolland Kommune arbejdsgiver for ledsagerne. Lolland Kommune har det personalemæssige ansvar, herunder ansættelse og afskedigelse af ledsagere.
Vi ansætter løbende nye ledsagere til vores ledsager korps. Du er velkommen til at sende os en ansøgning. Se nederst på siden hvordan du kontakter ledsageordningen.
Samarbejdet mellem borger og ledsager
Borgeren bestemmer, hvortil ledsagelsen skal ske, og til hvilke selvvalgte aktiviteter der skal ledsages til. Ledsagelse omfatter ikke aktiviteter, der er lægeordineret for eksempel læge, tandlæge, sygehus, fysioterapi eller ridefysioterapi.
Ledsageren skal ikke fungere som kontakt- og støtteperson eller besøgsven.
Lolland Kommune tilbyder løbende vejledning til alle ledsagere.
Udgifter til aktiviteter og befordring
Borgeren afholder sine egne udgifter til befordring m.v. og egne samt ledsagernes udgifter til biografbilletter, spisning m.v.
Hvis borger ønsker at tage ledsageren med i biografen, til koncert eller lignende, skal borgeren selv dække omkostningerne. Det gælder også udgifter til ledsagerens transport.
Kommunen kan dog yde et fast årligt tilskud jf. gældende takst i henhold til lov om social service § 97, som skal dække ledsagerens udgifter. Borger skal kun søge første gang, da beløbet udbetales en gang årligt på baggrund af de sandsynliggjorte udgifter. Ansøgningen skal sendes til Visitation – Ældre & Sundhed. Der kan ansøges på borger.dk.
Dækning af ledsagetimer for borger, ledsager og ledsageordning
- Hvis ledsageren har flere ledsageopgaver på samme dag (hos forskellige borgere) dækkes transporttiden mellem ledsageopgaverne af Ledsageordningen.
- Ved ledsagelse ud over lokalområdet beregnes hjemrejse/nødvendige ventetider/eventuel overnatning for ledsager, som borgers forbrug af ledsagetimer. Starter og slutter ledsagelsen ikke samme sted, kan ledsagerens transporttid retur til startadressen medregnes til timeforbruget
- Ledsagetimer kan IKKE bruges på forskud
- Ved længerevarende aktivitet, som rejser el. lign, skal Ledsageordningen have besked om dato og tidspunkt for den ønskede aktivitet senest 1 måned inden afholdelse
- Bevilligede og aftalte ledsagetimer, der ikke forbruges af borger, bortfalder automatisk
Ledsagetimer
- Borgeren opfordres til selv at føre regnskab med sine ledsagetimer og på den måde følge sit timeforbrug.
- Både borger og borgers tilknyttede ledsager kan kontakte Ledsageordningen og få oplyst hvor mange timer borger har tilbage.
- Ledsagetimer må ikke bruges på forskud.
- Planlagte ledsagetimer skal ved afmelding til ledsager ske senest 4 timer før aftalt ledsagelse. I modsat fald er ledsageren berettiget til løn for de aftalte timer.
Ledsageordningen skal altid inddrages i forbindelse med ledsagelse over flere dage. Denne inddragelse er både sikkerhed for, at der er timer i borgerens opsparingsregnskab og at der tages nødvendige forbehold i forhold til eventuelle arbejdsmiljømæssige spørgsmål.
Ledsagers aflønning
Ledsager aflønnes med 7,4 timer pr. dag. Timerne fordeles over hele dagen efter behov og i et samarbejde mellem borger og ledsager. Der ydes løn for det faktiske antal ledsagetimer på ud- og hjemrejsedage.
Ledsagelsen skal ske på samme vilkår, som hvis borger var hjemme. Dette betyder bl.a.:
- at ledsager kun må være behjælpelig med ledsageopgaver,
- at ledsager ikke må udføre plejeopgaver på rejsen,
- at ledsager ikke må give borger medicin på rejsen.
- at der skal være konkrete aftaler for, hvornår ledsageren er til rådighed, hvornår ledsageren har pauser, samt hvornår ledsageren kan holde fri og forlade stedet for ledsagelsen i en periode.
Der udbetales et kolonivederlag for hver dag, hvor ledsager er med borger på weekend/ferie. Ved lønindberetningen er det vigtigt, at ledsager selv gør opmærksom på, hvilke dage han/hun har været afsted, så vederlaget kan udbetales korrekt. Der udbetales ikke særydelser/tillæg ud over udbetaling af kolonivederlag.
Det skal understreges, at en ledsager ikke må pålægges at tage med på weekend eller ferie, hvis ikke den enkelte ledsager er interesseret i det.
Ledsagelse tager udgangspunkt i borgerens ønsker og behov om indhold og tidspunkt for ledsagelse. Da det samtidigt skal være muligt for Ledsageordningen at administrere ordningen, kan det ske, at borgeren må vente med sin ledsagelse, til der er ledig kapacitet. Derfor opfordrer vi borger til at være fleksibel i forhold til ledsagetidspunkter.
Aftaler om ledsagelse aftales indbyrdes mellem borger og ledsager når først der er etableret et samarbejde.
Kørsel i borgerens bil
Har borgeren egen bil, evt. i henhold til Serviceloven §112, skal denne benyttes.
Udgifter til brændstof afholdes af borgeren selv. Ledsager må gerne køre borgers bil, men ledsager skal forinden have den fornødne instruktion af borgeren eller en anden relevant person og fremvise gyldigt kørekort. Borger er forsikringsansvarlig for eventuelle skader, som ledsageren pådrager borgerens bil.
Flextrafik – Movia kørsel for svært bevægelseshæmmede kan benyttes.
Kan der sammen med ledsageren tages offentlige transportmidler, kan disse benyttes. Borgeren betaler for udgifterne.
Kørsel i ledsagers bil
Transport i ledsagers bil må ikke længere finde sted på grund af manglende forsikring af passager og evt. skader forvoldt af passager ved kørsel i forbindelse med jobbet. Dette ifølge direktivet, som blev indført medio 2016.
Ledsageren får ikke dækket sin transport til/fra arbejde. Her gælder de almindelige kørsels fradragsregler fra SKAT vedr. transport til/fra arbejde.
Punge
Borgeren opbevarer selv sin pung og har ansvar for denne.
Kvitteringer
Hjælper ledsageren med at betale for f.eks. købmandsvarer, skal kassebon eller anden kvittering altid lægges i borgerens pung/regnskab.
Betalings- og hævekort
Benytter borgeren betalingskort med kode, skal borgeren selv indtaste koden. Ledsageren må ikke være eller blive bekendt med denne kode. Hvis borgeren ikke selv kan taste eller huske sin kode, skal der laves aftale om anden betalingsform, f.eks. betaling med kontanter.
Fuldmagt
Borgeren kan – om nødvendigt - vælge at underskrive en fuldmagt, der gør det muligt, at ledsageren kan hæve penge i banken på borgerens vegne, mens borgeren venter udenfor. Penge og bankkvittering afleveres straks efter til borgeren. Borger og ledsager tæller i fællesskab pengene og begge kvitterer for beløbet på bankkvitteringen, der efterfølgende lægges i borgerens pung.
Penge i kuvert
Hvis ledsager overdrages en kuvert med penge i forbindelse med ledsagelse af en borger, er det vigtigt, at ledsageren tæller pengene og kvitterer for beløbet ved at skrive beløbet på kuverten ved ledsagelsens begyndelse. Ledsageren skal efterfølgende huske at få kvitteringer for alle udgifter og lægge disse i kuverten. Kuverten påskrives restbeløbet ved ledsagelsens afslutning.
Ovenfornævnte er konsekvens af Lov om visse betalingsmidler § 11, stk. 2-8.
Penge mellem borger og ledsager
Der må ikke være penge imellem borger og ledsager. Det er derfor ikke tillade at låne hinanden penge. Ledsageordningen kan ikke hjælpe parterne i tilfælde af uoverensstemmelser om lånte penge.
Ledsageordningen har pligt til at sikre ledsagerne et sundt og sikkert arbejdsmiljø i henhold til Arbejdsmiljølovgivningen.
Da borger og ledsager, i forbindelse med ledsagelse, opholder sig i det offentlige rum samt på forskellige lokationer er det vigtigt, at ledsager er i stand til at sikre sit arbejdsmiljø samt at sige fra hvis ikke arbejdsmiljøet er forsvarligt.
Spørgsmål vedrørende arbejdsmiljø rettes til Ledsageordningen.
Rygning
Lolland Kommune har vedtaget en rygepolitik for medarbejdere gældende fra 2013.
Der er totalt rygeforbud i alle kommunale huse, på administrative arbejdspladser, i kommunens tjenestebiler og - busser og ved kommunale indendørs faciliteter. Forbuddet gælder også e-cigaretter.
Medarbejdere i Lolland Kommune må ikke udsættes for passiv rygning. Ønsker borgeren at ryge i forbindelse med ledsagelse gælder følgende:
Der skal aftales rygepauser, så ledsageren kan gå væk fra borgeren, mens denne ryger
Ved ledsagers ophold i borgerens hjem, eks. ved hjælp til at få overtøj af og på, kan der være røgfyldt, fordi borgeren har røget inden ledsageren mødte op. I disse situationer skal det aftales med borger/personale, at der luftes ud inden ledsageren kommer eller at hjælpen til overtøj kan gives et andet sted.
Alkohol
Lolland Kommunes alkohol- og rusmiddelpolitik skal overholdes. Ansatte må ikke være påvirket af alkohol eller andre rusmidler på jobbet eller lugte af alkohol.
Indkøb
Ledsageren har ofte indkøbsopgaver sammen med borgere. Det kan være tungt arbejde, og der kan være flere indkøbsopgaver hver dag. Vi henstiller derfor til borgerne at vise hensyn og holde indkøbene inden for rimelige grænser og uden gener for ledsageren.
Arbejdstilsynets vurderinger om bærearbejde viser, at man maximalt kan bære op til 7 kg, når byrden kan holdes tæt til kroppen og håndteres optimalt, dvs. sundt og sikkert for ledsageren.
Udgangspunktet for vurderingen af bærearbejde skal tages i forhold til byrdens vægt og dens afstand fra kroppen under løftet/ bærearbejdet samt en række øvrige faktorer:
De øvrige faktorer er meget væsentlige og kan bl.a. være:
Hvor meget byrden vejer.
Hvor håndterlig den er
Hvor langt den skal løftes/bæres.
Hvilket terræn – f.eks. hvor mange trapper.
Tidspres.
Vejrforhold.
Det er altid en vurdering i den enkelte ledsageopgave, hvor meget og hvor langt ledsageren skal bære eventuelle indkøb. Sund fornuft og godt samarbejde er vigtige nøgleord.
Ledsageordningens retningslinjer omkring indkøb:
Ingen skal bære indkøb over længere afstande.
I muligt omfang skal borgeren selv bære sine indkøb.
Benytter borgeren kørestol, skal borgeren som udgangspunkt have sine indkøb i skødet.
Benytter borgeren el-kørestol med kurv bagpå, placeres indkøbene der. Er der ikke en kurv/taske, kan borgeren opfordres til at købe en.
Placeres indkøb bag på en manuel kørestol, må indkøbene ikke hindre ledsagerens bevægefrihed bag kørestolen.
Benytter borgeren rollator, placeres indkøb som udgangspunkt i kurven på rollatoren.
Hvis borgeren er gående, kan vedkommende have en rygsæk på, og/eller ledsager kan have en bærepose i hænderne.
Efter Bekendtgørelse nr. 559 af 17. juni 2004 om arbejdets udførelse skal ledsagearbejdet i alle led planlægges og tilrettelægges således, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Ledsageren må...
- Ledsage borgeren til sociale aktiviteter, f.eks. sport, gåture, og indkøb.
- Hjælpe borgeren køre- og gå-klar med kørepose, fodtøj og overtøj.
- Være behjælpelig med indkøb, både almindelige dagligdags eller mere specielle/personlige indkøb. Alle indkøb skal på forsvarlig vis kunne transporteres hjem af borger og ledsager i fællesskab.
- Yde støtte ved forflytninger, fra f.eks. kørestol til toilet eller fra kørestol til anden stol. At hjælpe med en forflytning vil sige, at ledsageren støtter borgeren til at kunne flytte sig selv. Ledsageren må hjælpe med forflytninger, når borgeren har en rimelig god stående balance.
- Skubbe kørestolen, yde let støtte ved gang med eller uden hjælpemidler.
- Understøtte kommunikationen, når borger har behov for det. F.eks. en afasiborger.
- Hjælpe med at kompensere borgeren for syns- og hørehandicap.
- Guide men ikke regulere borgers væremåde/adfærd.
- Ledsageren skal være opmærksom på, hvordan borgeren har det, og være klar til at sørge for hjælp, hvis borgeren får anfald eller bliver dårlig.
- Køre borgerens bil, hvis ledsager har kørekort. Ansvar ved uheld påhviler borgerens/bilens forsikring.
- Er bilen specielt indrettet og/eller det kræver omfattende instruktion, inden ledsageren forsvarligt kan køre den, kan Ledsageordningen ikke i alle tilfælde efterkomme borgerens ønske om, at ledsageren skal køre borgerens bil.
Ledsageren må ikke...
- Ledsage borgeren til aktiviteter, der er lægeordineret
- Foretage personløft
- Gribe borgeren ved fald
- Betjene trappetjenere
- Betjene lift med sejl
- Udføre plejeopgaver f.eks. give ikke doseret medicin, give mad via sonde, hjælpe med nedre hygiejne efter toiletbesøg
- Påføres udgifter i forbindelse med ledsagelsen, f.eks. entré, transport og udgifter til nødvendig spisning
- Have en opdragende funktion over for borgere eller yde socialpædagogisk bistand
- Indtage øl, vin eller spiritus på arbejde som ledsager
- Have ansvar for personer eller hunde, der er sammen med borgeren eller i borgers varetægt
- Være part i sag mellem f.eks. læge, advokat eller lignende
- Udsættes for passiv rygning
- Være eller blive bekendt med borgerens pinkoder
- Ses med borgeren i fritiden.
- Låne penge til eller af borger.
Observationspligt af borgerens almene tilstand
Såfremt ledsageren ser eller hører, at borgeren er svækket eller på anden måde reagerer anderledes end vanligt, skal ledsageren kontakte relevante samarbejdspartnere som f.eks. Visitation – Ældre & Sundhed eller kontaktpædagog på botilbud.
Overenskomst
Som ledsager aflønnes der efter ”Overenskomst om løn- og ansættelsesforhold for handicapledsagere”, som er indgået mellem KL, FOA og 3F.
Lønindberetning/-udbetaling
Ledsagere er ansat som timelønnede medarbejdere, hvor lønnen udbetales ultimo i den efterfølgende måned. Arbejdstiden kan ligge såvel i dagtimer som i aftentimer og i weekender. Hver måned indberetter ledsageren sine arbejdstimer via vores vores digitale løsning, senest den 5. i måneden efter arbejdet er udført: Timeseddel til ledsageordninger - Voksne (nemform.dk)
Opfølgning – borgeres forbrug af timer
Samtidig med lønindberetningen sker der en opfølgning på de enkelte borgeres forbrug af timer ud fra de indleverede timesedler.
Feriegodtgørelse/feriekort
Der optjenes feriegodtgørelse med 12 ½ % efter ferielovens bestemmelser. Feriegodtgørelsen udbetales til feriekonto.
Sygdom
Hvis ledsager bliver syg en dag, hvor der er planlagt ledsagelse, skal ledsager selv give borger besked herom hurtigst muligt.
Der udbetales ikke løn under sygdom.
Forsikring
I tilfælde af arbejdsskade skal der ske indberetning på ledsagekontoret.
Tavshedspligt
Der er tavshedspligt med hensyn til de fortrolige personlige oplysninger, ledsageren får kendskab til under sit arbejde. Tavshedspligten bortfalder ikke, når ledsageren fratræder.
Befordring
Hvis en ledsager har transport mellem to ledsageopgaver, der ligger i umiddelbar forlængelse af hinanden, kan der kompenseres herfor. Kompensationen sker i henhold til overenskomsten for handicapledsagere der siger, at ved flere fortløbende ledsageopgaver indgår transporttiden imellem hver opgave i arbejdstiden.
Ledsagers kørekort
Det er ikke et krav, at man skal have kørekort/kunne udføre køreopgaver for at blive ledsager, men har ledsageren et kørekort, skal der fremsendes en kopi af dette i forbindelse med ansættelse.
Ledsageren har pligt til at underrette ledsagekontoret, hvis kørekortet bliver inddraget, ellers kan det få ansættelsesmæssige konsekvenser.
Ledsagerrolle/kommunikation
Det er vigtigt, at ledsageren tænker på, hvordan man er, når man er med borgeren ude. For det er altid ledsageren, der er med borgeren ude – ikke omvendt. Er ledsageren med borgeren på vej ind i en bank, forretning eller lignende, skal ledsageren, så vidt muligt, lade borgeren være den der kommer først ind. Dette signalerer over for omgivelserne, at det er borgeren, der er kunden. Det kan forholde sig anderledes med nogle borgere, eksempelvis blinde borgere, men ledsageren skal da aftale med borgeren i det enkelte tilfælde, hvordan situationen tackles.
Eventuelle problemer
Samarbejdet mellem ledsager og borger skal, med udgangspunkt i borgerens ledsagebehov og ønsker, foregå i gensidig respekt. Som ledsager, skal man gøre opmærksom på, hvis man bliver ”trådt over tæerne” af borgeren. De fleste borgere vil respektere ledsageren for det.
Skulle der opstå problemer med ledsagelsen, skal ledsageren henvende sig til ledsagekontoret og tale om det. Man skal ikke gå og tumle med problemerne alene, da det ikke er alle der har en kemi, som passer sammen.
Både borger og ledsager kan afslutte samarbejdet i tilfælde af at der ikke er den rette kemi. Hvis der er problemer kan man bede ledsagekontoret kontakte den modsatte part og afslutte samarbejdet.
Generelle ansættelsesforhold ved Lolland Kommune
Selvom det er muligt at have flere ansættelsesforhold i Lolland Kommune, vil ansættelsesforholdene i relation til arbejdsmiljølovens regler om hviletid og fridøgn blive betragtet under et. Så må man højst arbejde 48 timer om ugen i gennemsnit ifølge Aftale om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden § 6 stk. 1 ifølge KL notat af 5. juli 2007.
- Vi forventer at du ikke er venner med borgeren eller skriver om dit arbejde på Facebook.
- Tænker over din påklædning i forhold til målgruppen.
- At du ikke ses med borgere i fritiden.
- Ikke låner penge til eller af borgeren.
- Ikke udfører arbejdsopgaver som ligger uden for ledsageområdet.
- Opfører dig anstændigt og bruger din sunde fornuft.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte ledsagerordningen på tlf. 54 67 67 67. Du kan også skrive til os via digital post på borger.dk.
Vi anbefaler denne form for korrespondance i forhold til reglerne om datasikkerhed.