Hjem Borger Sundhed og støtte Voksne med særlige behov Tilbud til voksne med stemme- eller talevanskeligheder

Tilbud til voksne med stemme- eller talevanskeligheder

Måske kan du have glæde af vejledning af en talepædagog?

Har du stemme- og/eller talevanskeligheder - det kan være stammelidelser, stemmeproblemer, udtaleproblemer, sprogproblemer, afasi på grund af en hjerneskade eller neurologisk sygdom, samt strubeløse, kan du og dine nærmeste pårørende få undervisning, råd og vejledning af en talepædagog.

Problemerne skal have et omfang, hvor der er tale om en funktionsnedsættelse, der giver begrænsninger i din hverdag.

Find mere information om tilbuddet

Udredning, rådgivning, vejledning og undervisning til voksne borgere med betydelig tale, stemme og sprogvanskeligheder.

Rådgivning, vejledning og undervisning til deres pårørende.

Arbejdsafklarende indsatser til borgere med erhvervet hjerneskade efter aftale med Jobcentret via ARC Lolland.

Læs mere om ARC Lolland

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i dig og din situation. Indsatsen består af en udredning af din funktionsnedsættelse på det sproglige og talemæssige område. Der udarbejdes en individuel undervisningsplan i samråd med dig og eventuelt dine pårørende.

Kontakt Visitation - Ældre & Sundhed for vejledning om kommunikationshjælpemidler.

Se kontaktinformation og telefontider til Visitation - Ældre & Sundhed.

Kontakt til talepædagog/logopæd henvises til Center for Hjerneskaderehabilitering Guldborgsunds hovednummer 54 73 22 30 med telefontid dagligt kl. 8.00-12.00.

Hvis du er uenig i vurderingen af behovet for specialundervisning, kan du sende din klage over afgørelsen til:

Ankestyrelsen
Klagenævnet for Specialundervisning
7998 Statsservice

Klagenævnet skal have klagen senest 4 uger fra det tispunkt, hvor du har modtaget afgørelsen.

Hvis du har behov for yderligere oplysninger i forhold til klagegang, kan du benytte dette link (klagenaevnet.dk)

Lolland Kommune handler med hjemmel i Lov om specialundervisning for voksne § 1, der er målrettet personer, der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning, for at afhjælpe eller begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen og som ikke kan modtage relevante tilbud, med samme formål, efter anden lovgivning.

Iflg. stk. 2 skal tilbuddet medvirke til at forbedre deltagernes mulighed for at benytte kompenserende strategier, metoder og hjælpemidler, der øger deltagernes mulighed for aktiv deltagelse i samfundslivet.

Visitation - Ældre & Sundhed

Søndre Boulevard 84