DinSide - for børn og unge
Er du under 18 år, og er du ked af det, eller har du det svært? Så skal du ikke stå alene med det. I Lolland Kommune står vi klar til at hjælpe dig. Du kan ringe eller skrive til os, uanset hvorfor du har det svært. Du kan være anonym og behøver derfor ikke sige dit navn.
Ring til os
Vi sidder klar ved telefonen 54 67 60 06
Mandag til onsdag fra kl. 08:00 - 15:30
Torsdag fra kl. 08:00 - 17:00
Fredag fra kl. 08:00 -13:30
Når vi har lukket, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111
Hvis du vil vide mere?
Du kan få hjælp og støtte, hvis der er noget i dit liv, der er svært. Det kan for eksempel være:
- At du har det svært hjemme med dine forældre eller søskende
- At dine forældre skal skilles eller skændes meget
- At dine forældre drikker for meget eller tager stoffer
- At du har det svært i skolen
- At du føler dig alene eller ensom
- At du bliver mobbet eller selv mobber andre
- At du ryger eller drikker og gerne vil stoppe
- At du vejer for meget eller for lidt og gerne vil have hjælp til det
- At du føler dig trist eller deprimeret
- At du er udsat for vold, seksuelle tilnærmelser eller overgreb
- Alt muligt andet, du har brug for hjælp eller støtte til.
Det er kun dem, der arbejder i lige præcis den kommune, hvor du bor, der må og kan hjælpe dig. Hvis du bor i Lolland Kommune, skal du altså tale med en voksen, der arbejder i Lolland Kommune.
Hvis du har talt eller skrevet med en børne- og ungerådgiver hos os, vil han
eller hun prøve at fnde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen.
Måske fortæller rådgiveren dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste
hjælp. Det betyder, hun ringer til dig igen, så I sammen kan aftale, hvad der
skal ske.
Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine
forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine
problemer.
Hvis du har brug for at tale med en voksen, når Lolland Kommune har lukket, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.
Læs om, hvad BørneTelefonen kan hjælpe med (boernetelefonen.dk)
Du kan altid tage fat i en voksen, du er tryg ved og bede dem om at hjælpe dig med at kontakte kommunen.
Du kan også få hjælp hos:
BørneTelefonen (boernetelefonen.dk)
Sexlinien (boernetelefonen.dk)
Barnets lov giver dig ret til flere ting:
- Du har ret til, at der bliver lyttet til dig, og du skal have mulighed for at fortælle, hvad du gerne vil.
- Du har ret til at få en forklaring på, hvad børne- og ungerådgiveren gør med det, du fortæller.
- Børne- og ungerådgiveren skal oplyse dig om retten til en bisidder. En bisidder er en person over 15 år, som du selv kan vælge til at gå med dig, når du skal snakke med børne- og ungerådgiveren.
I nogle tilfælde kan du bede om forskellige ting, allerede fra du er 10 år. Det kan for eksempel være:
- Anbringelse – det betyder, at du kan bede om at bo et andet sted end hos dine forældre.
- Støtteperson under samvær ved anbringelse – det betyder, at du kan tale med en voksen om, hvordan det er at bo et andet sted end hos dine forældre.
- Bede om, at du ikke skal have samvær med dine forældre i en periode, hvis du bor et andet sted.
- Permanent anbringelse – det betyder, at du kan bede om at blive ved med at bo et andet sted end hos dine forældre.
TV-vært Inge Thorup, som du måske kender fra DR Ultra, har lavet seks videoer, der fortæller om mødet med kommunen.
Hop til videoerne her:
Se afsnit 1: "Til møde med kommunen: Hvorfor?" på YouTube.com
Se afsnit 2: "Når du skal tale med rådgiveren" på YouTube.com
Se afsnit 3: "Hvorfor vil rådgiveren vide, hvordan du har det?" på Youtube.com
Se afsnit 4: "Sådan finder rådgiveren ud af, hvordan du har det" på YouTube.com
Kontakt
Børn- og Ungerådgivningen
Jernbanegade 7, 4930 MariboSkibsværftsvej 4, 4900 Nakskov
Ring til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.
Udenfor åbningstid
Hvis du står i en situation, hvor et barn eller en ung er udsat for akut fare eller på anden måde har brug for akut hjælp uden for kommunens telefon/åbningstid, skal du ringe til Sydsjælland og Lolland-Falsters politi på 114. Politiet sætter dig i forbindelse med den sociale døgnvagt.