Skip til hoved indholdet

Leverandør af IT

Som leverandør af IT til Lolland Kommune skal du leve op til en række krav. Dette for at sikre, at alle borgere har lige adgang til information og kan drage fordel af vores løsninger.

Kravene gælder for leverandører af:

  • IT-systemer, hardware og software
  • Sags- og dokumenthåndterings-systemer
  • Websteder
  • Mobilapplikationer
  • Digitale platforme såsom webbaserede løsninger og selvbetjening

Mere information

Vi har i Lolland Kommune stort fokus på brugerstyring ved adgang til vores systemer. Som leverandør har du to integrationsoptioner hos os: 

  • Microsoft Azure Active Directory (Azure AD) 
  • Fælles Kommunal Infrastruktur / FK Org. 

Alle regninger skal sendes elektronisk og skal være i OIOUBL formatet.

Hvis du som leverandør ikke kan sende fakturaer elektronisk, kan disse sendes gratis ved brug af NemHandel Fakturablanket på Virk.

EAN-nummer

For at sikre at fakturaer kommer til de rigtige afdelinger anvendes EAN-numre. Hver afdeling har sit unikke EAN-nummer.

Lovpligtige krav til fakturaen

For at en faktura kan godkendes og overholde bestemmelserne i lovgivningen skal den indeholde følgende:

  • Fakturamodtagers navn, adresse og EAN-nummer
  • Fakturanummer og fakturadato
  • Leverandørens navn, adresse og CVR-nummer
  • Tydelig beskrivelse af varens eller ydelsens art, mængde og pris på varelinjeniveau
  • Beløb til betaling, eksklusiv og inklusive moms
  • Momsgrundlag – opdeling af momsbelagte og ikke momsbelagte ydelser
  • Momssats og momsbeløb.

Betalingsfrist

Betalingsfristen i Lolland Kommune er i udgangspunktet mindst 30 dage netto, medmindre andet er aftalt skriftligt.

Skal du som leverandør behandle persondata efter instruks fra Lolland Kommune, skal der indgås en databehandleraftale.

Lolland Kommune tager udgangspunkt i Datatilsynets skabelon for databehandleraftaler.

Det forventes, at du som leverandør har kendskab til og aktivt udnytter mulighederne, snitfladerne og integrationerne i den fælleskommunale infrastruktur gennem brugen af: 

  • Serviceplatformen, herunder de nødvendige støttesystemer inklusiv Beskedfordeler
  • ØIR (Økonomien i Rammearkitekturen) 
  • Evt. SAPA og SAPA Advis 

Du skal være indstillet på konstant arbejde med at udnytte de nyeste muligheder, der stilles til rådighed. Vi deltager gerne aktivt i samarbejdet.

Digitaliseringskataloget

Digitaliseringskataloget er et nyt centralt redskab, når kommuner og deres it-leverandører skal forholde sig til den fælleskommunale infrastruktur. 

Digitaliseringskataloget samler alt infrastrukturmaterialet ét sted. Vi forventer, at du som kommunal it-leverandør orienterer dig i dette materiale under arbejdet med den fælleskommunale infrastruktur. Du bør for eksempel kende til det medfølgende ”kædeansvar”. 

Find viden og information om den fælleskommunale infrastruktur (digitaliseringskataloget.dk)

Rammearkitekturen

Den grundlæggende brug af Rammearkitekturen er blandt andet med til at sikre, at kommunernes it-landskab bygges med en åbenhed, der gør, at kommunerne reelt bliver i stand til at kunne vælge den bedste og billigste leverandør.

Det er populært sagt den spillebane og de spilleregler, der gælder for it til kommunerne. Rammearkitekturen er et fælles regelsæt for, at kommunerne kan opnå bedre, billigere, sammenhængende og forandringsrobuste it-systemer, leveret af et bredt udsnit af leverandører.

Rammearkitekturen indebærer blandt andet, at it-systemer bygges modulært efter åbne standarder. Det åbner markedet for flere leverandører. Herunder også mindre leverandører og mindre løsninger. 

Find oplysninger om den fælleskommunale rammearkitektur (kl.dk)

Sundhedsdata  

SDN er et sikret netværk til datakommunikation i den danske sundhedssektor (offentlige og private parter). Sundhedsdatanettet supplerer det kommercielle VANS-net, der anvendes til tværsektoriel udveksling af XML- og EDI-meddelelser.

Hvis du er leverandør af sundhedsdata/ydelser og velfærdsteknologi, forventes det, at du kender til og benytter dig af for eksempel følgende standarder:

  • Medcom-kommunikation
  • Vans

STIL - Styrelsen for It og Lærings infrastruktur-webservices  

Et fællesoffentligt initiativ på folkeskoleområdet mellem Styrelsen for It og Læring og KL.

STIL har udviklet en infrastruktur, der sikrer, at data kan udveksles på tværs af systemerne i brugerportalinitiativet. Infrastrukturen omfatter en række webservices.

Vi afleverer i dag vores autoritative data omkring skole og dagtilbud til STIL, og det er her, de data skal hentes (import/eksport) og ikke via eventuelle forudsætningssystemer.  

Læs om brugerportalinitiativet - Infrastruktur (viden.stil.dk)

KIG - Kommunens Infrastruktur Grunddata  

Grunddata er grundlæggende registreringer om danskerne, deres ejendomme, virksomheder, adresser og geografi. Disse grunddata findes i nationale registre såsom Det Centrale Personregister (CPR), Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og Bygnings- og Boligregistret (BBR). 

Hvis du allerede er leverandør i dag, så gælder følgende: Du skal på kommunens anmodning, og uden unødvendige ophold, omlægge en eller flere af Systemets allerede specificerede og implementerede integrationer til at hente data via Serviceplatformen/datafordeleren. Alt efter, hvilken platform der bedst kan stille de nødvendige data til rådighed.

Vil du vide mere om grunddata, kan du besøge datafordeler.dk

Aftalevilkår

Du vil som leverandør blive mødt af et aftalevilkår, som vil være et bilag til en eventuel kontrakt. Aftalevilkåret vil altid have forrang for andre bilag i en eventuel kontrakt. 

For at kunne indgå samarbejde med Lolland Kommune forpligter du dig, som leverandør, til at efterleve ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer” (lov nr. 692 af 8. juni 2018) eller den til enhver tid gældende lov eller ændringslove, samt gældende standarder, EN 301 549 V3.2.1 (2021-03).

Krav til dig som leverandør

Lolland Kommune kræver dokumentation for:

  • Hvordan du som leverandør sikrer en webtilgængelig løsning.
  • Hvordan og med hvilket værktøj løsningen er testet, samt resultaterne heraf.

Det er et krav fra Lolland Kommune, at du som leverandør opfylder lovgivningen og den til enhver tid gældende standard.

Krav til levering af digitale dokumenter

PDF-filer, der leveres af eksterne leverandører og efterfølgende skal offentliggøres på en af kommunens platforme eller sendes via Digital Post, skal leve op til gældende lovgivning på området, samt de til enhver tid glædende standarder.

Når en PDF-fil er webtilgængelig, betyder det, at en bruger med fx synshandicap kan læse og forstå PDF-filen. Indholdet i dokumentet skal struktureres i en logisk rækkefølge og på en bestemt måde, så billeder, diagrammer, tekst og information bliver læst op i korrekt rækkefølge af brugerens skærmlæser og andre hjælpemidler.

Eksempler på hvad du som leverandør kan gøre:
  • Giv dit dokument en titel
  • Strukturer indholdet med de rette typografier
  • Opmærk overskrifter i den korrekte rækkefølge
  • Angiv alternative tekster til billeder og grafik
  • Angiv alternative tekster til links og lav beskrivende link-tekster
  • Tag tabeller korrekt med kolonne- og rækkeoverskrifter
  • Test din PDF-fil med PAC21

Når vi modtager dit materiale, vil det blive testet for webtilgængelighed. Såfremt materialet ikke opfylder lovgivningen og den til enhver tid gældende standard, kan det betragtes som misligholdelse og vil blive sanktioneret i henhold til dette.

Hvad er webtilgængelighed?

Webtilgængelighed handler om de principper og teknikker, vi følger for, at alle borgere kan bruge vores hjemmesider, apps og andre tekniske løsninger.

Der er fire overordnede principper i lov om webtilgængelighed:

  1. Opfattelig
  2. Anvendelig
  3. Forståelig
  4. Robust

Principperne stammer fra WCAG 2.1, der eksempelvis dækker over følgende (listen er ikke udtømmende):

  • at billeder gøres opfattelige for skærmlæserprogrammer ved at tekstliggøre billederne
  • at webstedet er anvendeligt for brugere, der bruger tastatur og ikke mus
  • at en digital selvbetjeningsløsning er forståelig ved at tilbyde validering af felter og instruktioner ved fejlindtastning
  • at webstedet er robust ved at benytte kodning korrekt, så brugerens værktøjer kan fortolke dem ensartet.

Samarbejde med andre kommuner

Som kommune er vi med i et proaktivt kommunalt fællesskab, der har til formål at teste selvbetjeningsløsninger for webtilgængelighed.

Vi forventer, at du, som leverandør af selvbetjeningsløsninger, indgår i et tæt samarbejde om at løse opgaven, så alle borgere har lige adgang til vores løsninger.

Læs om det kommunale fællesskab PROtest (aalborg.dk)

Kontakt

HR og IT

Rådhuset 1, 4930 Maribo
HR_officiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag08:00 - 15:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links