Skip til hoved indholdet
    Hjem Om kommunen Åbenhed og indblik Ret til indsigt

Ret til indsigt

Ønsker du indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig, kan du rette henvendelse til Lolland Kommune.

Indsigtsret er en rettighed under databeskyttelsesforordningen (GDPR), som giver dig ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger en organisation har om dig. Denne ret inkluderer blandt andet:

  • Hvilke kategorier af personoplysninger der behandles om dig.
  • Hvor længe vi opbevarer dine personoplysninger.
  • Hvem vi eventuelt deler dine personoplysninger med.
  • Hvor vores oplysninger om dig stammer fra.

Mere om indsigt

Du kan anmode om indsigt i alle de oplysninger, vi behandler om dig i alle vores forvaltninger. Du kan enten anmode om indsigt i alle de oplysninger hele kommunen behandler eller afgrænse din anmodning til kun at omhandle specifikke sagsområder eller forvaltninger. Dette vil i mange tilfælde medføre en kortere sagsbehandlingstid for din anmodning.

Hvis du gerne vil søge om indsigt, skal du benytte selvbetjeningen på borger.dk, alternativt kan du kontakte HR og IT i Lolland Kommune.

Din anmodning skal som minimum indeholde dit navn, adresse og telefonnummer samt en beskrivelse af, hvad du ønsker indsigt i.

Du bør aldrig sende dit CPR-nummer på almindelig mail, da det i mange tilfælde ikke er en sikker måde at sende oplysninger på. 

Hvis vi har brug for flere oplysninger for at kunne besvare din anmodning, vil vi kontakte dig.

Har du forældremyndigheden over en person under 18 år, har du ret til få indsigt i de oplysninger, vi behandler om vedkommende.

Hvis du er under 18 år og gerne vil have indsigt i dine egne oplysninger, har du mulighed for at anmode om dette, når du fylder 15 år.

I følgende tilfælde kan vi ikke give dig indsigt: 

  • Såfremt indsigt kan krænke andre personers rettigheder.
  • Såfremt afgørende hensyn til private eller offentlige interesser overstiger hensynet til, at du kan få udleveret oplysningerne for eksempel i forbindelse med efterforskning af strafbare handlinger.
  • Såfremt du som forældremyndighedsindehaver beder om indsigt i oplysninger, som vedrører en ung persons meget private forhold.

Derudover vil du som udgangspunkt også være afskåret fra at kunne få indsigt i oplysninger om dig selv, hvis disse oplysninger indgår i eller vedrører:

  • Sager om ansættelse eller forfremmelse i Lolland Kommune, med mindre det er i egen ansættelse.
  • Kalenderoplysninger.
  • Brevveksling med sagkyndige, f.eks. advokater, til brug i retssager eller ved vurdering af, om en retssag bør føres.
  • Statistiske og videnskabelige undersøgelser.
  • Visse andre interne dokumenter.

Den fulde liste over undtagelser fremgår af databeskyttelsesforordningens art. 15, stk. 4 samt databeskyttelseslovens § 22.

Såfremt der måtte være oplysninger, som vi vælger ikke at udlevere, får du en konkret begrundelse i afgørelsen. Du har herefter mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen.

Børne- og Ungeudvalget, Beboerklagenævnet, Huslejenævnet samt Hegnsynet er undtaget den kommunale enhedsforvaltning, og er derfor ikke omfattet af retten til indsigt. Såfremt du ønsker indsigt i oplysninger hos disse organer, skal du gøre særskilt opmærksom på dette. Henvendelsen sendes til Lolland Kommune, der yder sekretariatsbistand til de pågældende udvalg og nævn.

Dokumenter af ældre dato, det vil sige, hvor sagen som udgangspunkt er afsluttet for mere end 5 år siden, overgår til Lolland Stadsarkiv, hvis de ifølge arkivloven er bevaringsværdige. Enkelte sagstyper er vi dog forpligtet til at opbevare i mere end 5 år, førend sagen slettes eller overgår til Lolland Stadsarkiv.

Vi behandler din anmodning om indsigt hurtigst muligt og som udgangspunkt inden for en måned.

Såfremt anmodningen er kompliceret, kan sagsbehandlingen tage yderligere to måneder. Den absolutte frist for behandlingen af en indsigtsanmodning er tre måneder.

I tilfælde af at tidsfristen forlænges, vil du få besked senest en måned efter du har anmodet om indsigt. Du får også en begrundelse på fristudsættelsen, samt oplysning om hvornår du kan forvente at din anmodning er færdigbehandlet.

Ud over retten til indsigt, har du også ret til aktindsigt i en sags dokumenter efter Forvaltnings- og Offentlighedsloven. Derudover har du efter Offentlighedslovens også ret til såkaldt egenacces, hvor du kan få udleveret oplysninger om dig selv fra en eller flere sagers dokumenter.

Helt overordnet anvendes en aktindsigt til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, hvorimod indsigt og egenacces kan anvendes til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig.

Kontakt

HR og IT

Rådhuset 1, 4930 Maribo
HR_officiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links