Skip til hoved indholdet

Tilsyn - Ældre & Sundhed

Der udføres tilsyn på ældre- og sundhedsområdet af Styrelsen for Patientsikkerhed og af den kommunale afdeling Visitation - Ældre & Sundhed.

Styrelsen for Patientsikkerhed - tilsyn 

Styrelsen for Patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. 

Tilsynet omfatter alle offentlige og private behandlingssteder, bl.a. plejecentre, hjemmeplejeenheder, sygeplejeklinikker og akutfunktioner, hvor der udføres sundhedsfaglig behandling af autoriserede sundhedspersoner eller af personer, der handler på deres ansvar, jf. Sundhedsloven. 

Formålet med tilsynsbesøget er at vurdere patientsikkerheden på behandlingsstedet. Desuden har tilsynet til formål at sikre læring hos sundhedspersonalet. 

Styrelsen for Patientsikkerhed fører ligeledes et risikobaseret tilsyn - Ældretilsynet, med den social- og plejefaglige indsats på plejecentre, hjemmeplejeenheder og midlertidige pladser efter Lov om Social Service. 

Formålet med tilsynet er at bidrage til at sikre den fornødne kvalitet af den social- og plejefaglige indsats på ældreområdet. 

Begge tilsyn tager udgangspunkt i en række generelle målepunkter, og i målepunkter, som er specifikke for typen af pleje - og behandlingssted. Tilsynet sker normalt efter varsling af pleje eller behandlingsstedet minimum 6 uger før besøget.

Tilsynsrapporter fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Tilsynsrapporterne er offentlige i 3 år via Styrelsen for Patentsikkerheds hjemmeside. Hvis der ikke er udført tilsyn efter de 3 år, vil der ikke fremgå en tilsynsrapport fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Kommunalt tilsyn 

Lolland Kommune har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Lov om Social Service §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med afgørelser i henhold til de vedtagne kvalitetsstandarder, der beskriver kommunens serviceniveau. 

Tilsynsopgaven bliver varetaget af Visitation - Ældre & Sundhed i Lolland Kommune. 

Formålet med at føre tilsyn af leverandørerne af personlig og praktisk hjælp er:

  • At sikre at de kommunale indsatser, tildelt efter §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalstyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunens vedtagne kvalitetsstandarder.
  • At belyse borgerens oplevelse af kvaliteten. 
  • At belyse borgerens social trivsel.
  • At sikre borgerens retssikkerhed.
  • At tilbagemelding anvendes i kvalitetssikring af indsatsen, herunder fokus på at skabe mulighed for læring og fremadrettet udvikling. 

Tilsynet er uanmeldt og tager udgangspunkt i en række punkter, som kan ses i Lolland Kommunes Tilsynspolitik.

Hent Lolland Kommunes Tilsynspolitik 2024 (PDF).

Der udføres kommunalt tilsyn hvert år.

Tilsynsrapporter - sygepleje og plejecentre

Tilsynsrapporter - øvrige teams i Ældre & Sundhed

Tilsynsrapporter fra kommunalt tilsyn

Kontakt

Ældre & Sundhed

Søndre Boulevard 84, 4930 Maribo
aeldresektorenofficiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Ældre & Sundheds Telefon- og Borgerbetjening viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Telefonen hos Ældre & Sundhed besvares af vagttelefonen uden for de almindelige telefontider.

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag08:00 - 15:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links