Skip til hoved indholdet

Fraværspolitik for elevfravær

Som vedtaget af Børne- og Skoleudvalget den 4. april 2019.

    Hjem Politik Politikker og indsatsområder Politikker Fraværspolitik

Baggrund for fraværspolitikken

Denne fraværspolitik er en justering af den oprindelige udgave fra vinteren 2012. Justeringen foretages efter en skærpet både national og kommunal opmærksom på nedbringelse af elevfraværet og med justeringer i skolernes handlemuligheder.

Når elever udebliver fra undervisning er det tit og ofte udtryk for mistrivsel. Erfaringer viser, at et bekymrende højt fravær fra folkeskolen øger sandsynligheden for frafald på ungdomsuddannelserne og giver eleven dårlige betingelser for at klare sig senere i livet.

Fraværet fra folkeskolerne i Lolland kommune er for stort og der kræves der en særlig indsats. Derfor arbejder Lolland Kommune målrettet med at nedbringe elevfraværet i folkeskolen og dermed fremadrettet mindske frafald på ungdomsuddannelserne.

Denne politik fokuserer på, hvordan de professionelle voksne kan styrke samarbejdet med eleverne om opbygning af stærke læringsfællesskaber, således at alle elever med bekymrende fravær, får den fornødne hjælp, der skal til for at få vendt den negative udvikling.

To vigtige led i fraværsopfølgningen er strategisk anvendelse af ressourcepersoner i folkeskolen og den stærke lokale forankring. Ressourcepersonerne skal gennem arbejdet i det pædagogiske læringscenter (PLC) og i tæt samarbejde med lederen skabe overblikket over elevfraværet, se på mulige årsager i elevens miljø og understøtte initiativer, der kan hjælpe til at reducere fraværet.

Den lokale forankring er essentiel, da det er med til at give skolerne det øgede råderum, der muliggør iværksættelse af de meningsfulde lokale aktiviteter.

Fælles for skolernes indsatserne er inddragelse af familiedialog, der inviterer eleverne og deres forældre ind i dialogen om udfordringer og løsninger for eleven. Familiedialog iværksættes når eleven har bekymrende elevfravær og er i faldende trivsel.

Udgangspunktet for initiativerne er forebyggelse og tidlig indsats. Det er fraværspolitikkens målsætning, at der blandt folkeskolens elever, forældre og ansatte skabes en kultur, hvor vigtigheden af stabilt fremmøde, faglig udvikling og tæt samarbejde i dagligdagen styrkes. En stabil skolegang, kan være med til at minimere frafaldet på ungdomsuddannelserne, og dermed sikre vores unge gode trivsels- og uddannelsesbetingelser.


Fraværspolitik

Handling og samarbejde

En målrettet tidlig indsats fra skolen kan afhjælpe problemer med elever med et bekymrende antal fraværsdage.  Der forekommer dog situationer, hvor de forebyggende indsatser ikke er tilstrækkelige, og hvor øvrige foranstaltninger heller ikke i tilstrækkeligt omfang afhjælper problemet.

Det er den enkelte skole, der ud fra den lokale kontekst selv definerer de nødvendige indsatser for nedbringelse af elevfraværet.

Denne politik er udarbejdet for at styrke opmærksomheden på elevfravær og vigtigheden af sammenhæng i indsatsen over for de elever, der har et bekymrende fravær. Arbejdet med at nedbringe elevfraværet er en central medspiller i at opfylde ambitionerne i folkeskolestrategien.

Hvem har ansvaret?

Det fremgår af "Bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen", at skolens leder skal tilse, at alle elever, der er optaget i folkeskolen, deltager i undervisningen.

Skoleledelsen skal sørge for, at der føres daglig kontrol med elevernes fremmøde, og at fraværet registreres i følgende kategorier:

  • Sygdom
  • Ekstraordinær frihed (fravær med leders tilladelse)
  • Ulovligt fravær

Skolelederens skal i sit arbejde med nedbringelse af elevfravær udarbejdet en lokal handleplan med tydelig angivelse af roller og ansvar i arbejdet med nedbringelse af fravær.


Centrale opmærksomheder omkring elevfravær

Registreringspraksis

Der skal dagligt registreres elevfravær elektronisk inden for de 3 nævnte kategorier. Der udarbejdes en vejledning til medarbejderne omkring korrekt registrering af elevfravær i de 3 kategorier.

Der er en særlig opmærksomhed på ulovlig fravær, hvor skolens leder straks tager kontakt til elevens forældre med henblik på at afdække årsagen til fraværet. Denne opgave kan delegeres til klassens kontaktlærere

Målsætning for nedbringelse af elevfravær

Der er en kommunal ambition om at nedbringe det gennemsnitligt elevfravær i Lolland Kommune til gennemsnittet på landsplan. I skoleåret 2017-2018 var der på landsplan et elevfravær på 12 dage i gennemsnit pr. elev.

Lokale handleplaner

Den enkelte skole har den lokale selvbestemmelse til at iværksætte de indsatser, de vurderer meningsfyldte og da der er stor forskel på hvordan den enkelte skoler håndterer elevfraværet, formuleres der ikke et centralt bestemt handlediagram. Den enkelte skole skal dog ud fra den lokale kontekst beskrive, hvordan de arbejder med nedbringelse af elevfravær, så det er synligt for både personale samt eleverne og deres forældre.

I beskrivelserne af den enkelte skoles arbejdsgange omkring elevfravær skal roller og ansvar være meget tydeligt defineret, så der så hurtigt som muligt iværksættes de initiativer, der får eleven tilbage i skolen.

Det er i det arbejde essentielt er at få skabt en hurtig kontakt til forældrene, der er de nærmeste samarbejdspartnere omkring elevernes trivsel og fremmøde.

Anvendelse af familiedialog

Ved bekymrende elevfravær, hvor eleven samtidig er i faldende trivsel, etableres en familiedialog, hvor elev, forældre, medarbejder og øvrigt aktuelle aktører kan være med til at bringe eleven tilbage i trivsel og tilbage i skolen. I arbejdet med familiedialog henvises til børnelinealen i vurderingen af elevens trivsel og for at få inspiration til hvilke relevante samarbejdspartnere, der kunne inddrages i dialogen.

Hvis effekten af indsatserne iværksat gennem familiedialogen ikke vurderes tilstrækkelige inviteres modtage/afklarings-teamet fra Børn & Unge med ind i dialogen for at få flere øjne på eleven med henblik på at løfte eleven tilbage i trivsel.

Opfølgning

Skolerne skal kvartalsvis lave en opgørelse over udviklingen i elevfraværet og staben for Skoler og Dagtilbud følger op på det indrapporterede elevfravær med aftaler om handlinger for den kommende periode, der kan medføre en nedbringelse af fraværet både for den enkelte elev og skolen som helhed. Endvidere skal skolerne årligt gennem kvalitetsrapporten give Børne- og Skoleudvalget samt skolebestyrelsen indsigt i udviklingen af elevfraværet.


Kontakt

Skole og Dagtilbud

Jernbanegade 7, 4930 Maribo
skoleogdagtilbudofficiel@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links