Skip til hoved indholdet

Frivilligpolitik

Det bedst mulige grundlag for et ligeværdigt samarbejde mellem Lolland Kommune og de frivillige organisationer, som yder en frivillig social indsats.

    Hjem Politik Politikker og indsatsområder Politikker Frivilligpolitik

Forord

Kommunerne har ansvaret for støtte til frivillig social indsats for således at skabe de bedste forudsætninger for sammenhæng mellem den offentlige sociale indsats og de frivillige sociale aktiviteter.

Lolland Kommune ser det frivillige sociale arbejde som et nødvendigt og særdeles værdifuldt supplement til den offentlige indsats på det sociale område. Lolland Kommune anser det frivillige sociale arbejde som en betydelig ressource for samfundet.

Udviklingen af velfærdssamfundet sker i tæt dialog mellem det offentlige og borgerne, og ikke mindst der, hvor de frivillige foreninger og organisationer påtager sig et ansvar for opgaveløsninger, der supplerer den offentlige forpligtigelse. De frivillige tilbyder andre sociale initiativer end det offentlige. Det er derfor vigtigt, at der i fællesskab skabes opmærksomhed på grænsefladen mellem den offentlige opgaveløsning og den frivillige sociale indsats over for borgerne.

Frivillighedsarbejdet skaber sammenhængskraft, og det bidrager til både velfærd og demokratisk ansvarlighed blandt borgerne. Det er vigtigt, at politikken udmøntes i konkret handling til gavn for såvel den enkelte borger som for fællesskabet.


Politik for frivilligt socialt arbejde

Lolland Kommune har det overordnede ansvar for den offentlige indsats på det sociale område og har siden 2007 haft en politik for det frivillige sociale arbejde.

Formålet er at sikre det bedst mulige grundlag for et ligeværdigt samarbejde mellem Lolland Kommune og de frivillige organisationer, som yder en frivillig social indsats.

For at styrke indsatsen på det frivillige sociale område har man blandt andet stiftet FrivilligCenter Lolland som en selvstændig forening og i bestyrelsen er Ældre- og Sundhedsudvalget repræsenteret. FrivilligCenter Lollands formål er at udvikle, støtte og synliggøre den frivillige sociale indsats på hele Lolland og er lokalt forankret med afdelinger i Nakskov og i Maribo. 

Det frivillige sociale arbejde foregår naturligvis andre steder end i FrivilligCenter Lolland.


Fokus i det frivillige sociale arbejde

Ældre- og Sundhedsudvalget vil i de kommende år have fokus på følgende elementer i det frivillige sociale arbejde:

  • Rekruttering af nye frivillige
  • Opprioritering af nye tiltag i det frivillige sociale arbejde
  • Opkvalificering af de frivillige til at kunne virke i det frivillige sociale arbejde
  • Udvikling af værdiskabende samarbejdsflader mellem det frivillige sociale arbejde og den offentlige opgaveløsning
  • Fokus på grænsefladerne mellem den offentlige opgaveløsning og den frivillige sociale indsats over for borgerne


Samarbejde om det frivillige sociale arbejde

2.1 Vision

Den frivillige sociale indsats i Lolland Kommune skaber og styrke netværksdannelse og udvikling. Den frivillige sociale indsats giver glæde ved og forståelse for forskelligheder. Det er af stor betydning for oplevelsen af borgernærvær på begge sider af kontaktfladen.

Lolland Kommune ønsker at fremme frivillige sociale projekter, der i sin helhed er med til at gøre en forskel for borgerne i de berørte målgrupper.

Lolland Kommune arbejder for, at alle borgerne kender og værdsætter betydningen af frivilligt social indsats, som bl.a. er kendetegnet ved at

  • Der er plads til alle
  • Det bygger på demokratiske processer
  • Der er fleksibilitet og lydhørhed overfor nye metoder og tendenser i lokalsamfundet
  • Det bygger på nærhed og lokal forankring
  • Det er synligt og tilgængeligt for alle borgere
  • Anerkendelse for værdien af den frivillige indsats

2.2 Målsætning og værdier

Den frivillige sociale indsats i Lolland kommune tager udgangspunkt i borgernes ønsker om at skabe aktiviteter og påvirke udviklingen lokalt.

Den frivillige sociale indsats er et værdifuldt supplement til den offentlige indsats. Samarbejdet mellem de frivillige og Lolland Kommune bygger på gensidig tillid og respekt for hinandens viden, opgaver og roller. De frivillige er væsentlige samarbejdspartnere til Lolland Kommune og bidrager herved til at skabe øget livskvalitet, anerkendelse og velfærd for såvel den enkelte som for fællesskabet.

2.2.1 Gensidig respekt og imødekommenhed

  • Respekt for forskellighed – med tolerance og rummelighed
  • Indlevelse og forståelse for andres situation, uanset forudsætninger  Vilje til at tage ansvar både for opgaven og fællesskabet

2.2.2 Åbenhed og dialog

  • Formidle idéer og holdninger i åben dialog
  • Tage udgangspunkt i gensidig tillid og respekt for hinandens roller og ansvar – kommune, frivillige og borgere

2.2.3 Arbejdsglæde og engagement

  • I samarbejdet mellem frivillige, samt mellem de frivillige og Lolland Kommune
  • Med lyst til at være aktiv medborger, gøre en forskel, samt få oplevelsen af at få noget igen
  • Være kreativ – med plads til fornyelse, forandring og begejstring

2.3 Rekruttering af nye i det frivillige sociale arbejde

Frivillighedspolitikken skal være bredt favnende og dække alle hjørner af indsatsen i den frivillige sociale indsats. Politikken tager udgangspunkt i borgernes ressourcer og netværk, som udgangspunkt for en borgernær frivillig indsats. Samtidig er det vigtigt at forstå, at vi alle har et ansvar over for de mennesker, der ikke har et stærkt netværk, en familie eller venner at støtte sig til. Endvidere er det vigtigt at rette opmærksomheden mod kvaliteter, der ligger i såvel mødet mellem ligesindede, som det at mødes på tværs af eksempelvis alder, uddannelse, køn og etnicitet.

Hvad kan Lolland Kommune gøre

  • Støtte og styrke de frivilliges arbejde og deres indsats med gode muligheder for indsigt, viden, uddannelse, faciliteter og økonomi.
  • Sikre formidling til øvrige kommunale sektorer der kan inspireres af og drage nytte af et samarbejde med de frivilliges indsatsområder.
  • Være åbne, når frivillige ønsker at iværksætte nye initiativer.
  • Vejlede omkring lovgivning, finansieringsmuligheder, faciliteter m.v. bl.a. gennem FrivilligCentret


Hvad kan frivillige gøre

  • Igangsætte nye initiativer, når idéer eller behov opstår.
  • Arbejde med rekruttering af nye frivillige, herunder søge at øge de yngres repræsentation og inddrage personer i netværket omkring målgrupper for en aktivitet i det frivillige sociale arbejde.
  • Være opmærksomme på, at opdele det frivillige arbejde i mindre grupper, der kan arbejde konkret.
  • Være åbne overfor nye initiativer, når nye frivillige eller Lolland Kommune præsenterer nye behov.


Ansvar og rollefordeling

Byrådet godkender i forbindelse med budgetbehandlingen den økonomiske ramme for det frivillige sociale arbejde.

Beslutningskompetencen er uddelegeret til et § 18 udvalg. Udvalget består af 2 medlemmer fra Frivillige foreninger, 2 medlemmer fra Folkeoplysningsudvalget samt 2 medlemmer valgt af Ældrerådet. Derudover tilbydes Integrationsrådet og Udsatterådet hver 1 medlem.

Valgte medlemmer af Byrådet kan ikke udpeges som repræsentanter til § 18-udvalget.

3.1 Øvrige ressourcepersoner og aktører

FrivilligCenter Lolland, som støttes økonomisk af Lolland Kommune. Derfra ydes også støtte og vejledning til det frivillige sociale arbejde, hjælp til ansøgninger, generelle informationer og rådgivning. Endvidere udarbejdes den ”Den Sociale Vejviser” - med orientering om alle relevante foreninger og aktiviteter i vores lokalområder. 

FrivilligCenter Lolland har deres egen hjemmeside. Frivilligcenteret indgår tillige aktivt i samarbejde med nabokommuner samt relevante landsdækkende fora.


Tilskudsfordeling

Det tilstræbes, at de budgetterede midler prioriteres således:

  • ca. 65 % anvendes til at støtte allerede etableret lokalt, frivilligt socialt arbejde
  • ca. 30 % hensættes til en yderligere tilskudsrunde midt i projektåret for at kunne understøtte bl.a. spontane ideer og indsatser.
  • ca. 5 % anvendes til Dialogmøder, Frivilligpris, annoncering etc.

Det forventes, at en del af de budgetterede midler anvendes som tilskud til projekter i form af flerårige partnerskaber.

0,2 mio. kr. af den samlede pulje målrettes sundhedsfremmende aktiviteter.

Forudsætning for tilskud og målgrupper

Mulighederne for tilskud er åben for alle kommunens borgere, der ønsker at gøre en frivillig social indsats og/eller udføre ældregavnligt arbejde inden for målgrupperne. Kommunale lokaler stilles i videst muligt omfang til rådighed til frivillige sociale aktiviteter.

4.1.1 Målgrupper 

  • Børn, unge, familier med personlige og/eller sociale problemer, samt ældre medborgere
  • Ensomme
  • Kronisk syge
  • Handicappede
  • Sindslidende
  • Flygtninge eller indvandrere
  • Andre udsatte grupper


Hvilke tiltag kan støttes

Der kan gives støtte til frivillige sociale aktiviteter for borgere i Lolland Kommune, hvor aktiviteterne har hovedvægt på følgende:

  • Etablering af udviklingsprojekter samt nye tiltag
  • Besøgsvenner og tilsvarende (f.eks. telefonkæder, vågetjenester og skypevenner)
  • At fungere som bisidder eller vejleder for andre borgere
  • Selvhjælpsgrupper drevet af frivillige sociale aktører/foreninger
  • Forskellige former for frivillig indsats/støtte til pårørende
  • Kurser, konferencer, studiebesøg og lignende udviklende og kvalificerende aktiviteter for frivillige
  • Sundhedsfremmende aktiviteter
  • Musiske aktiviteter
  • Aktiviteter der opbygger fællesskab og modvirker ensomhed (f.eks. fællesspisning, busture og udflugter, incl. drift af foreningsejede busser)
  • Befordringsgodtgørelse jævnfør statens takster til frivillige ved ovennævnte aktiviteter.
  • Praktisk hjælp til udsatte borgere, der ikke har krav på offentlig hjælp eller forventes at kunne skaffe sig hjælp på anden vis

4.1.3 Udvikling og uddannelse 

Der afsættes årlig ca. 30 % af puljen til en yderligere tilskudsrunde midt i projektåret for at kunne understøtte bl.a. spontane ideer og indsatser.


Der ydes ikke støtte til

  • den frivillige indsats, der alene består af bestyrelsesarbejde
  • lovbestemte råd og nævn 
  • idræts- og motionsdage afholdt af kommunale og private institutioner
  • beboerforeninger, medmindre aktiviteten ud fra sit indhold reelt er vedkommende og åbent for andre end beboerforeningens medlemmer. 
  • etablering af anlæg samt anskaffelse af inventar og installationer
  • administrationsudgifter uden direkte tilknytning til en specifik aktivitet
  • lokaleleje. Dog kan op til 25% af udgiften dækkes, hvis der i ansøgningen redegøres for, at foreningen er afhængig af, at kunne leje specifikke lokaler til bestemte aktiviteter
  • Udflugter, oplevelser og transportudgifter til brugerne, dog kan der ydes støtte ved endagsudflugter i Danmark med mindst 50 % egenbetaling. Egne busser kan støttes med et beløb svarende til udgifterne for en sammenlignelig forening. Kravet om egenbetaling ved endagsudflugter kan dog fraviges ved konkret vurdering af praktiske og administrative udfordringer ved egenbetalingens opkrævning.
  • Tilknytning af lønnet personale uden en klar tidsafgrænsning i projektperioden.

Tildelingskriterier

”Støtte gives til frivillige, som af egen drift og på eget initiativ ud fører socialt, forebyggende eller sundhedsfremmende arbejde til gavn for borgere i Lolland Kommune. Formålet med støtten er at medvirke til at udvikle og fastholde det frivillige sociale arbejde.

Tilskud ydes til organisationer, foreninger, projekter, grupper og enkeltpersoner med hjemsted i Lolland Kommune eller har kontaktpersoner, der er bosiddende her.

Kravet er, at den frivillige indsats skal gavne borgere, der er bosiddende i Lolland Kommune”.


Regnskab og uforbrugte tilskud

Ved tildeling af tilskud er man forpligtet til at sende regnskab til Lolland Kommune.

Det skal fremgå, at den tildelte økonomi er anvendt inden for målgruppen og inden for den ansøgte ramme. Det er ikke nødvendigt at fremsende bilag, men disse skal kunne rekvireres ved behov. 

Regnskab skal fremsendes inden 1. marts i det efterfølgende kalenderår, der hvor der ikke søges nye midler til indeværende kalenderår.

4.2.1 Uforbrugte tilskud

tilbageføres som udgangspunkt til Lolland Kommune. 
der kan ved indsendelsen af regnskab redegøres for årsagen til ændring af en påtænkt anvendelse – og samtidig anmodes om, at de uforbrugte midler kan overføres til det følgende budgetår. Regnskab herfor skal også fremsendes, således at det tydeligt fremgår, at det er overførte midler fra tidligere kalenderår.

Ansøgning om midler til frivilligt socialt arbejde og hjælp til ansøgning

Lolland Kommune annoncerer to gange årligt når der kan ansøges om tilskud til frivilligt socialt arbejde. 

Der kan i oktober søges om støtte til frivillige sociale aktiviteter til det efterfølgende regnskabsår.

I maj måned kan der søges tilskud fra de resterende tilsidesatte midler. Her vil fortrinsvist prioriteres nye projekter og tiltag samt foreninger og organisationer, der ikke tidligere har søgt støtte til det indeværende regnskabsår.

Ansøgningsskema skal hentes og udfyldes elektronisk samt sendes direkte via Lolland Kommunes hjemmeside.

Ansøgningen er først registreret som modtaget, på det tidspunkt hvor ansøgeren har modtaget en kvittering fra en medarbejder i Lolland Kommune. Det er altså ikke nok at modtage en automatisk bekræftelse. Såfremt du ikke har modtaget en personlig kvittering ved ansøgningsfristen, skal du hurtigst muligt kontakte Lolland Kommune.

5.1 Hjælp til ansøgning?

FrivilligCenter Lolland hjælper med at udfylde ansøgningsskemaer samt oprette CVRnummer m.v.  


Årshjul for tilskud til frivilligt socialt arbejde

Aug./sept.: 

Ansøgninger til Frivilligt Socialt Arbejde.

Sept./okt.: 

Indstilling til ”Årets Frivilligpris” efter annoncering.

Okt./nov.: 

Behandling af ansøgninger.  

November:

Årlig Dialogdag mellem Ældre- og Sundhedsudvalget og de frivillige foreninger.

Januar: 

Udbetaling af tilskud

April/maj: 

Ansøgninger til Frivilligt Socialt Arbejde, nye aktiviteter og projekter.

Maj/juni: 

Behandling af ansøgninger.

Kontakt Konsulent

Iben Dich, konsulent

Telefon: 20 29 62 60 | Mail: ibedi@lolland.dk


Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links