Huslejenævnet
Vil du have en sag behandlet af Huslejenævnet? Sådan sender du en sag til nævnet.
Hvis du vil have en sag behandlet af Huslejenævnet, skal du sende en beskrivelse af, hvad nævnet skal tage stilling til. Vedlæg en kopi af hele lejekontrakten inklusive tillæg og dokumentation for de forhold, du vil have behandlet.
Det koster 357 kr. at få behandlet en sag i Huslejenævnet. Beløbet skal indbetales på konto nr. 0682 0001660713.
Mere om Huslejenævnet
Huslejenævnet består af en formand og to medlemmer. For perioden 01.01.2022 til 31.12.2025 består Huslejenævnet af:
- Formand: Vagn-Aage Nielsen (suppleant Peter Leth Skude).
- Udlejerrepræsentant: Flemming Møller Jensen (suppleant Torben Christoffersen).
- Lejerrepræsentant: Amanda Meier Vilms (suppleant Per Olsen Dam).
I sager vedrørende overtrædelse af husorden suppleres Huslejenævnet af en person, der er sagkyndig i sociale forhold.
Behandlingen af sagen starter først, når gebyr, lejekontrakt samt dokumentation er modtaget af Huslejenævnet.
Du sender klagen på mail til lolland@lolland.dk eller med almindelig post til:
Lolland Kommune, Huslejenævnet, Torvet 3, 4930 Maribo.
Almindelig e-mail sendes ikke krypteret. Vi opfordrer derfor til, at du sender sikker post til Lolland Kommune via din digitale postkasse på borger.dk, hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger.
Du kan fremsende dokumenter samt fotos, der har relevans for din klage. Fremsender du fotos, skal der fremgå dato og sted.
Vi modtager de mest anvendte filtyper, dog ikke Tiff-filer.
Når Huslejenævnet har truffet afgørelse, er Huslejenævnet ude af sagen. Parterne skal selv sørge for, at afgørelsen bliver efterlevet.
Hvis lejer får fuldt medhold i nævnet, kan udlejeren blive pålagt at betale et gebyr på 6.827 kr. til Huslejenævnet.
Huslejenævnet kan for eksempel behandle sager om:
- Huslejens størrelse, herunder forudbetalt leje og depositum ved lejeaftalens indgåelse.
- Lejeforhøjelser.
- Varmeregnskaber og vandregnskaber (lejer skal have klaget over forbrugsregnskab til udlejer inden for 6 ugers-fristen, jfr. lejelovens § 45/alm. lejelovens § 56).
- Hvorvidt lejemålet er mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse.
- Udlejers pligt til renholdelse og vedligeholdelse af lejligheden/ejendommen.
- Lejers pligt til vedligeholdelse af det lejede.
- Fraflytning og afregning af depositum efter fraflytning.
- Husordensovertrædelser (kan kun indbringes af udlejer).
Huslejenævnet behandler ikke sager om:
- Erhvervslejemål.
- Spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål.
- Lejerens brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet.
- Spørgsmål om udlejerens ret til adgang til det lejede.
- Konkret rådgivning og vejledning om lejens størrelse.
Huslejenævnet er ikke et rådgivningsorgan. Har du brug for råd og vejledning, kan du henvende dig hos en advokat, lejer- eller udlejerorganisationer eller advokatvagten.
Er du ejer af en bolig eller andelshaver i en andelsforening med brugsret til en bestemt lejlighed, har du mulighed for at anmode Huslejenævnet om en forhåndsgodkendelse af den leje, som du lovligt kan opkræve for den pågældende bolig. Muligheden gælder ikke for erhvervslejemål. Anmodningen skal ske, inden der er indgået en lejeaftale for den pågældende bolig, og du må ikke eje andre udlejede ejerboliger på ansøgningstidspunktet. Når sagen indbringes, skal der betales et gebyr på 596, - kr., som skal indbetales på konto nr. 0682 0001660713.
Du anmoder om forhåndsgodkendelse ved at sende en grundig beskrivelse af ejendommen samt relevant dokumentation på mail: lolland@lolland.dk eller til Lolland Kommune, Huslejenævnet, Torvet 3, 4930 Maribo.
Huslejenævnet fastsætter huslejen på baggrund af en vurdering af det lejedes værdi. I den forbindelse foretager Huslejenævnet en besigtigelse af lejemålet. Huslejenævnets forhåndsgodkendelse er bindende for begge parter. Får du godkendt lejen på forhånd, risikerer du derfor ikke at få nedsat huslejen på baggrund af en klage fra lejer til Huslejenævnet.
Vil du vide mere?
Kontakt
Ring til os
Skriv til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.