Ny folkeskolestrategi
En ny strategi for folkeskolen skal sikre et kvalitetsløft og bidrage til at gøre folkeskolen til det naturlige valg.
Byrådets indsatsområde Fremtidens skole indebærer blandt andet, at der skal laves en ny folkeskolestrategi for Lolland Kommune.
Den skal være med til at sætte retning for kommunes folkeskoler i de kommende år, herunder særligt for et markant og stabilt kvalitetsløft.
Det skal bidrage til at sikre, at folkeskolen bliver forældrenes naturlige valg.
Fokus på kvalitet
Processen er tilrettelagt med henblik på at sætte fokus på kvalitet og kvalitetsudvikling. Det handler først og fremmest om folkeskolens indhold, læring og udvikling.
Andre forhold spiller dog også ind. Det gælder f.eks. kommunens rammevilkår; demografi, økonomi og de bygninger og faciliteter, der er til rådighed.
Mange er involveret
Den nye folkeskolestrategi bliver udformet på baggrund af en proces, der løber over 1-2 år. Undervejs er en bred gruppe af interessenter inviteret til at være med.
Det gælder ikke blot skoleledere, lærere, pædagoger, elevråd og forældrebestyrelser, men også de politiske udvalg og repræsentanter fra f.eks. PPR, ungdomsuddannelser, fagforeninger og arbejdsmarkedsområdet.
Det skal være med til at sikre, at alle får mulighed for at give deres mening til kende, bringe gode ideer i spil og få nye input belyst.
Sammenhæng til andre indsatser
Den kommende folkeskolestrategi spiller desuden naturligt sammen med en række andre store politiske aftaler. Det gælder f.eks. Lolland Kommunes børn- og ungestrategi, såvel som den samlede plan- og udviklingsstrategi. Desuden er indsatsen nævnt i flere store politiske aftaler – senest blandt andet i budgetaftalen for 2025.
Herudover spiller en række andre indsatser også ind. Det gælder blandt andet:
- Styrelsen for Undervisning og Kvalitet pålagde i 2023 Lolland Kommune at lave en handlingsplan for et kvalitetsløft på skoleområdet. Handlingsplanen er godkendt i byrådet den 25. januar 2024 og efterfølgende godkendt af STUK. Den indeholder en række konkrete mål og indikatorer, og beskriver både centrale og lokale tiltag, der skal sættes i værk frem mod år 2028. Skolerne har som supplement til handleplanen udarbejdet lokale udviklingsplaner, der skal konkretisere, hvordan den enkelte skole vil komme i mål med de målsætninger, der fremgår af handleplanen.
- I juni 2023 besluttede byrådet at nedlægge de to skoletilbud i landsbyordningerne i henholdsvis Horslunde og Holeby med virkning fra skoleåret 2024/25. En beslutning, der naturligt også spiller ind.
- Der er en dialog i gang med skolebestyrelserne på de to folkeskoler i Nakskov med henblik på at udvikle et bæredygtigt og fremtidssikret skoletilbud i byen, således at det kan bidrage til at nedbringe privatskolefrekvensen.
Proces
Arbejdet er bygget op omkring fire emner, der hver for sig bidrager til den samlede kvalitetsdiskussion.
Juni 2024: Opstartsmøde
Kick-off-seminar
En bred vifte af interessenter var inviteret til et første opstartsmøde i juni 2024 med henblik på at sikre et fælles udgangspunkt og en fælles forståelse af opgaven, spillerum, muligheder og begrænsninger.
Juni 2024: Opstartsmøde
Kick-off-seminar
En bred vifte af interessenter var inviteret til et første opstartsmøde i juni 2024 med henblik på at sikre et fælles udgangspunkt og en fælles forståelse af opgaven, spillerum, muligheder og begrænsninger.
September 2024: Barnets stemme
Temamøde 1
Her er der blandt andet fokus på trivsel, elevindflydelse, deltagelse, medansvar, fravær, rollemodeller, inddragelse og undervisningsmetoder.
September 2024: Barnets stemme
Temamøde 1
Her er der blandt andet fokus på trivsel, elevindflydelse, deltagelse, medansvar, fravær, rollemodeller, inddragelse og undervisningsmetoder.
November 2024: Overgange
Temamøde 2
Her er
der blandt andet fokus på brobygning, systematik, samarbejde, overlevering af
viden, relationer, deltagelsesmuligheder og på at ”kendskab giver venskab”.
November 2024: Overgange
Temamøde 2
Her er
der blandt andet fokus på brobygning, systematik, samarbejde, overlevering af
viden, relationer, deltagelsesmuligheder og på at ”kendskab giver venskab”.
Marts 2025: Skole for alle børn
Temamøde 3
Det
handler blandt andet om rummelighed, inklusion, faglige og sociale strukturer,
mellemformer, faglighed og læringsmiljøer.
Marts 2025: Skole for alle børn
Temamøde 3
Det
handler blandt andet om rummelighed, inklusion, faglige og sociale strukturer,
mellemformer, faglighed og læringsmiljøer.
Maj 2025: Mindset og kultur
Temamøde 4
Her er
nøgleordene blandt andet åbenhed, psykologisk tryghed, værdier, dannelse, samskabelse,
børnesyn, social kapital, kompetenceudvikling og forventningsafstemning mellem
skole og hjem.
Maj 2025: Mindset og kultur
Temamøde 4
Her er
nøgleordene blandt andet åbenhed, psykologisk tryghed, værdier, dannelse, samskabelse,
børnesyn, social kapital, kompetenceudvikling og forventningsafstemning mellem
skole og hjem.
August 2025: Folkeskolekonference
Afslutning
Et forslag til en ny folkeskolestrategi skal ligge klar i sensommeren 2025. Det vil blive præsenteret på en større folkeskolekonference, hvor alle interessenter vil blive inviteret til at lytte med.
Herefter vil strategien komme til politisk behandling og i høring i efteråret 2025. Målet er, at den skal være færdig og endeligt vedtaget inden udgangen af 2025.
August 2025: Folkeskolekonference
Afslutning
Et forslag til en ny folkeskolestrategi skal ligge klar i sensommeren 2025. Det vil blive præsenteret på en større folkeskolekonference, hvor alle interessenter vil blive inviteret til at lytte med.
Herefter vil strategien komme til politisk behandling og i høring i efteråret 2025. Målet er, at den skal være færdig og endeligt vedtaget inden udgangen af 2025.